Monitory z G-Sync
G-Sync, czyli synchronizacja obrazu według Nvidii, mimo że została zaprezentowana już pod koniec zeszłego roku, właściwie dopiero teraz wchodzi na salony. Technika, która łączy najlepsze cechy włączonej oraz wyłączonej synchronizacji, a jednocześnie eliminuje wady obu, stała się idealnym rozwiązaniem, ale do tej pory była dostępna tylko dla nielicznych. Od stycznia tego roku każdy posiadacz monitora Asus VG248QE mógł sobie na własną rękę dokupić moduł G-Sync i wymienić elektronikę wyświetlacza, lecz wysoka cena modułu (200 dol.) oraz utrata gwarancji skutecznie odstraszały. Wszyscy tak naprawdę czekali na monitory z fabrycznie zamontowanym modułem G-Sync, co gwarantowałoby świetne działanie przy pełnej obsłudze gwarancyjnej. Pierwszym na rynku modelem z wbudowaną techniką Nvidii był przedstawiony niedawno na łamach PCLab.pl Asus ROG Swift PG278Q. Praktycznie jednogłośnie okrzyknięty przez dziennikarzy z całego świata najlepszym monitorem do gier, ma jednak wadę, która dla wielu będzie nie do przyjęcia: jest bardzo drogi, co wynika również z braku konkurencji.
Naprzeciw oczekiwaniom tych, którzy chcą jak największej płynności obrazu, a nie potrzebują 27-calowego panelu o rozdzielczości WQHD, powoli wychodzą inni producenci. Własną konstrukcję tego typu, oznaczoną jako g2460Pg, właśnie wprowadził AOC.
AOC g2460Pg
AOC g2460Pg to najnowszy monitor dla graczy w ofercie tego producenta, który jest naturalnym następcą modelu g2460Pqu. Ekran ma 24-calową przekątną i rozdzielczość Full HD, a obraz może być odświeżany nawet 144 razy na sekundę (lub do 120 razy w trybie ULMB). W zasadzie nie ma się tutaj nad czym rozwodzić: już tradycyjnie dla monitorów o ponadprzeciętnie szybkim odświeżaniu zastosowano matrycę TN, bo inne rodzaje są po prostu za wolne.
Dane techniczne monitora
AOC g2460Pg | |
---|---|
Przekątna | 24" (61,0 cm) |
Rozdzielczość Szybkość odświeżania | 1920 × 1080 144 Hz |
Dodatkowe techniki | Nvidia G-Sync, Nvidia ULMB |
Typ – matryca/podświetlenie | TN (AU Optronics) / W-LED |
Wejścia obrazu | DisplayPort 1.2 |
USB | koncentrator 2 × USB 3.0 |
VESA | 100 mm |
Głośniki Wyjście słuchawkowe | Brak Brak |
Wymiary Waga | 565 × 393 × 245 mm 6,5 kg |
Wymiary ramki – góra/dół/boki | 15,0/25,0/15,0 mm |
Wymiary ramki do ekranu – góra/dół/boki | 15,0/25,0/15,0 mm |
Regulacja – wysokość/nachylenie obrót/pivot | Tak/Tak Nie/Tak |
Gwarancja | 3 lata |
Cena | ok. 1800 zł |
Podobnie jak w przypadku modelu ROG Swift Asusa jest tylko jedno wejście obrazu, DisplayPort 1.2. Owszem, jest to zrozumiałe, ponieważ G-Sync działa jedynie po zastosowaniu połączenia DisplayPort, ale mimo wszystko szkoda, że nie ma dodatkowych wejść, choćby HDMI. Ponadto monitor nie ma obrotowej podstawy, więc aby go obrócić w lewo lub w prawo, trzeba zmienić pozycję samej podstawy.
Rywale?
AOC g2460Pg ma kilku rywali, lecz nie są to równorzędne produkty, bo nie zapewniają techniki G-Sync. Tak czy inaczej, poszukiwania 24-calowego monitora do gier zapewne doprowadzą do kilku opcji: BenQ XL2411Z, BenQ XL2420Z, Asus VG248QE. Każdy z nich ma ekran o przekątnej długości 24 cali i przynajmniej 120-hercowe odświeżanie. Niestety, nie udało nam się na czas przetestować żadnego z wymienionych modeli, ale już wkrótce nadrobimy zaległości. Tymczasem na wykresach z wynikami testów tak jak poprzednio znajdą się: BenQ XL2720Z, czyli 27-calowy odpowiednik modelu XL2420Z, oraz sprzęt dla tych, którzy do 120/144-hercowego odświeżania nie są przekonani: Eizo FS2434 z matrycą IPS. Nie obejdzie się również bez modelu Asus ROG Swift! :)
Wygląd
Standardowe ramki bez żadnych udziwnień, małe logo producenta na dolnej krawędzi, przyciski funkcyjne – forma jest tak prosta, jak to tylko możliwe. Znalazło się też miejsce na zieloną listewkę, która została wstawiona najprawdopodobniej ze względu na wykorzystanie techniki G-Sync Nvidii.
Po prawej stronie zamontowano port USB, służący do ładowania urządzeń elektronicznych, oraz port USB 2.0.
Po prawej stronie dolnej krawędzi znalazły się łatwo dostępne przyciski funkcyjne: służący do poruszania się po menu, wyłącznik oraz pozwalający użyć funkcji specjalnych (ULMB).
Z tyłu oprócz gniazda zasilania i wejścia DisplayPort zamontowano koncentrator z dwoma złączami USB 3.0.
Platforma testowa
Przyrządy pomiarowe
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Kolorymetr | X-Rite i1Display Pro | wzorniki.eu |
Monitor | Eizo ColorEdge CG246 | www.eizo.pl |
144 Hz kontra 60 Hz – film z rozgrywki
AOC g2460Pg może odświeżać obraz z częstotliwością do 144 Hz. Ta cecha matrycy należy do najbardziej pożądanych w monitorze dla graczy: częsta aktualizacja tego, co się dzieje na ekranie (co mniej więcej 7 ms), sprawia, że gracz zawsze dostaje najbardziej aktualną klatkę obrazu i od razu może zareagować na zmianę sytuacji na polu walki. I przydaje się to ogromnie w szybkich grach, w których na ekranie dzieje się po prostu dużo.
Poniższe filmy zostały nagrane kamerą Fastec TS3 z szybkością 500 kl./s, a następnie spowolnione, aby różnice można było zobaczyć nawet na 60-hercowych wyświetlaczach.
Kolory
Oceniając zdolność monitora AOC do reprodukcji kolorów, porównaliśmy go z modelami BenQ XL2720Z oraz Eizo FS2434.
Ustawienie jasności na 300 cd/m2 | AOC g2460Pg | BenQ XL2720Z | Eizo FS2434 |
---|---|---|---|
Jasność (cd/m2) | 302 | 293 | 260 (maks.) |
Delta E [mniej=lepiej] | 6,02 | 5,52 | 2,56 |
Pokrycie barw (%) – sRGB Adobe RGB | 98,0 75,0 | 89,6 66,2 | 97,3 67,0 |
Punkt czerni | 0,43 | 0,33 | 0,22 |
Kontrast rzeczywisty (statyczny) | 702 : 1 | 887 : 1 | 1181 : 1 |
Odwzorowanie kolorów (%) – czerwony zielony niebieski | 90,6 91,8 92,6 | 91,8 93,0 92,2 | 99,2 99,2 98,4 |
Ustawienie jasności na 200 cd/m2 | AOC g2460Pg | BenQ XL2720Z | Eizo FS2434 |
---|---|---|---|
Jasność (cd/m2) | 200 | 199 | 200 |
Delta E [mniej=lepiej] | 6,01 | 5,39 | 2,52 |
Pokrycie barw (%) – sRGB Adobe RGB | 98,3 75,2 | 90,9 67,5 | 97,2 67,0 |
Punkt czerni | 0,29 | 0,23 | 0,18 |
Kontrast rzeczywisty | 689 : 1 | 865 : 1 | 1111 : 1 |
Odwzorowanie kolorów (%) – czerwony zielony niebieski | 90,6 91,8 92,6 | 91,8 93,0 92,6 | 98,4 99,2 98,8 |
Jakość kolorów jest przyzwoita, jak na matrycę TN dla graczy, i zarazem porównywalna z możliwościami głównych rywali, ale odstaje, niestety, od wyników wcześniej testowanego Asusa PG278Q.
Kąty widzenia
Jedną z największych bolączek matryc TN są niewielkie kąty widzenia. Odchylenie głowy (szczególnie w osi pionowej) sprawia, że w pewnym momencie znikają kolejne szczegóły (pogarszają się kolory i kontrast), aż w końcu widzi się „negatyw”. Zmierzyliśmy zatem również ten parametr.
Kąty widzenia | AOC g2460Pg | BenQ XL2720Z | Eizo FS2434 |
---|---|---|---|
Odchylenie boczne | 21 | 19 | 50+ |
Odchylenie górne | 9 | 9 | 30 |
Odchylenie dolne | 15 | 14 | 36 |
AOC g2460Pg nie jest tu wyjątkiem: przed monitorem TN innym niż Asus ROG Swift PG278Q po prostu trzeba siedzieć na wprost. Zniekształcenia kolorów zaczynają się stosunkowo szybko, choć matryca sprawuje się minimalnie lepiej od zastosowanej w BenQ XL2720Z.
Równomierność podświetlenia
Wykonaliśmy również pomiary równomierności podświetlenia w trzech różnych ustawieniach:
- standardowe dla danego monitora – pomiar fabrycznie skonfigurowanego urządzenia po wyciągnięciu z pudełka;
- 300 cd/m2 – ustawienie do grania w dzień;
- 200 cd/m2 – ustawienie do grania w nocy lub w mocno zaciemnionym pomieszczeniu.
Jeśli różnica w podświetleniu poszczególnych obszarów matrycy jest zbyt duża, to jest to widoczne nawet podczas zwykłego użytkowania.
Pomiary w ustawieniach fabrycznych
Pomiary po ustawieniu jasności na 300 cd/m2
W tym zestawieniu zabraknie monitora Eizo FS2434, bo jego maksymalna jasność wynosi 260 cd/m2.
Pomiary po ustawieniu jasności na 200 cd/m2
Wnioski
Jasność około 300 cd/m2. W monitorze AOC jedna strona ekranu jest ciemniejsza niż druga: im bardziej na lewo, tym obraz jest ciemniejszy, a w lewym górnym rogu odchylenie od wartości zmierzonej na środku wynosi aż ~23 %.
Jasność około 200 cd/m2. Ta sama sytuacja występuje po zmniejszeniu jasności: lewa strona ekranu świeci wyraźnie gorzej.
Pobór energii
Zmierzyliśmy również pobór energii przy różnym poziomie jasności, wyświetlając białe tło w podstawowej rozdzielczości poszczególnych modeli i przy standardowym odświeżaniu ekranu. Maksymalna jasność to:
- Eizo FS2434 – 260 cd/m2
- BenQ XL2720Z – 300 cd/m2
- AOC g2460Pg – 350 cd/m2.
Opóźnienie sygnału (input lag)
Najważniejszym parametrem w monitorze dla graczy niezmiennie jest to, jak szybko obraz wygenerowany przez komputer wyświetli się na ekranie, a tym samym użytkownik będzie mógł zareagować. Standardowe pomiary opóźnienia sygnału, które uwzględniają tylko elektronikę monitora, postanowiliśmy odesłać do lamusa i stworzyliśmy własną metodę. Zakłada ona pomiar od działania samego użytkownika (kliknięcia lewym przyciskiem myszy) aż do wyświetlenia stosownej informacji na ekranie. Uwzględniamy zatem cały tor.
Przypominamy w tym miejscu, że liczba klatek na sekundę wpływa na całkowite opóźnienie sygnału, a więc wykonaliśmy pomiary w czterech różnych scenariuszach:
- 700 kl./s – największa liczba, jaką udało się nam osiągnąć w grze GRID Autosport (GTX Titan, Core i5-4690K @ 4,5 GHz, ustawienia niskie); syntetyczny test, w którym czas renderowania jednej klatki to około 1,5 ms, pokazujący maksymalne możliwości monitora;
- 135 kl./s – liczba klatek odpowiednia dla użytkowników 120- i 144-hercowych monitorów;
- 85 kl./s – liczba klatek dobrana z myślą o tych, którzy lubią grać w co najmniej 60 kl./s bez jakichkolwiek spadków poniżej tej wartości;
- 45 kl./s – najmniejsza wartość, jaka zapewni, naszym zdaniem, komfortową grę.
Wyniki
Wnioski
Opóźnienie sygnału w monitorze AOC, jak przystało na monitor dla graczy, jest w normie.
Nvidia G-Sync
AOC g2460Pg to drugi na rynku monitor z fabrycznie zamontowanym modułem G-Sync. Zainteresowanych samą techniką Nvidii pozostaje nam odesłać do jej testu, a poniżej można obejrzeć filmy przedstawiające jej działanie:
Więcej filmów znajduje się na stronie G-Sync w akcji na filmach we wspomnianym artykule.
Nvidia ULMB
Moduł G-Sync zamontowany w AOC g2460Pg pozwala jednym przyciskiem na przodzie obudowy włączyć tryb ULMB, czyli Ultra Low Motion Blur. Tryb ten polega na manipulowaniu podświetleniem monitora i jego odpowiednim wygaszaniu, co sprawia, że obraz jest ostry jak na ekranie monitora CRT. Trudno jednak o różę bez kolców: włączenie trybu ULMB znacznie zmniejsza jasność. Maksymalna jasność monitora AOC to mniej więcej 340 cd/m2, ale po włączeniu ULMB wartość ta spada do około 120 cd/m2.
Podsumowanie
Jak się spisał AOC g2460Pg? Dobrze. Testy z użyciem gier przeszedł tak, jak się spodziewaliśmy, czyli wyśmienicie. Aż 144-hercowe odświeżanie i G-Sync Nvidii sprawią, że będzie się dobrze grało nawet w kiepską grę, a osiągnięta w ten sposób płynność obrazu niesamowicie cieszy. Wrażenie zepsuła mimo wszystko technika TN, która w monitorach dla graczy jest standardem, a szczególnie dużym problemem może być słaba równomierność podświetlenia, bo lewa strona ekranu jest nawet o 23% ciemniejsza od centralnej części wyświetlacza. Kąty widzenia oraz reprodukcja kolorów, jak na matrycę TN, są w normie.
Pierwsze skrzypce zagra cena, a monitor AOC na szczęście jest sporo tańszy od niedawno testowanego przez nas Asusa PG278Q. Kosztuje około 1800 zł, choć oferuje go niewiele sklepów. Od razu widać, że nie ma tutaj jakichś większych opłat „premium” za wyższą rozdzielczość czy unikatowość. AOC g2460Pg to, praktycznie rzecz biorąc, najzwyklejszy monitor Full HD dla graczy z odświeżaniem na poziomie 144 Hz i jedyne, co go wyróżnia na tle konkurencyjnych 24-calowców, to fabrycznie zamontowany moduł G-Sync.
Samo pojawienie się tego wyświetlacza to także dobry moment, aby porównać ceny. Spośród modeli dla graczy za 1800–2000 zł najbliżej nowości AOC jest, oczywiście, przywoływany w artykule BenQ XL2720Z, czyli 27-calowy monitor Full HD. W tej samej cenie mamy zatem większy o 3 cale ekran, ale nie mamy modułu G-Sync, a to mimo wszystko spory minus. Warto jednak pamiętać o tej opcji.
Interesujący obraz przynosi analiza oferty 24-calowych modeli z odświeżaniem 120- lub 144-hercowym. W grę wchodzą takie konstrukcje, jak BenQ XL2411Z (za 1150 zł), BenQ XL2420Z (za 1500 zł) oraz... AOC g2460Pqu za mniej więcej 1150 zł. Co ciekawe, ten ostatni jest bliźniaczo podobny do testowanego dzisiaj przez nas g2460Pg i teoretycznie różni się od niego tylko brakiem techniki G-Sync. Piszemy: teoretycznie, bo nie udało nam się go przetestować, więc nie wiemy, jak odwzorowuje kolory i jakie opóźnienie sygnału wprowadza. Porównanie to pozwala jednak z grubsza oszacować (bo nie znamy przecież marży producenta), ile obecnie może kosztować G-Sync: różnica pomiędzy monitorem bez takiego modułu a wyposażonym w niego modelem wynosi 600–800 zł. To dużo i choć obraz wyświetlany z użyciem G-Sync jest ultrapłynny, to warto jeszcze poczekać na 60-hercowe panele z tą techniką, które powinny być jednak sporo tańsze. W końcu G-Sync największą poprawę zapewni w monitorach 60-hercowych.
Do testów dostarczył: AOC
Cena w dniu publikacji testu: ok. 1800 zł