Pierwsza część Prey została wydana w 2006 roku, dlatego wielu graczy wyczekiwało następnej. Cierpliwość się opłaciła, jednak nowość jest na tyle specyficzna, że z Jedynką łączy ją w zasadzie tylko perspektywa, z której obserwujemy akcję. Też jest to „pierwszoosobowa” strzelanka, chociaż znacznie większy nacisk położono na skradanie się. Tworzeniem gry zajęło się studio Arkane, które miało już na koncie grę utrzymaną w zbliżonym stylu, Dishonored II. Niestety, tamta zebrała raczej niepochlebne opinie graczy przez bardzo słabą optymalizację. Twórcy obiecali więc, że wymagania sprzętowe ich najnowszej produkcji będą bardziej umiarkowane. Zmienił się silnik: Void zastąpiono najnowszą wersją CryEngine. Czy zmiana silnika to recepta na problemy optymalizacyjne? Czy bliska współpraca z AMD zaowocowała lepszą wydajnością kart graficznych Radeon i czy twórcom udało się wykorzystać w pełni moc drzemiącą w najnowszych procesorach Ryzen? Jeśli tak, to jak to wpłynie na wydajność podzespołów konkurencyjnych firm?
Prey – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta Prey nadaje się do gry:
- procesor – Intel Core i5-2400 / AMD FX-8320,
- pamięć operacyjna – 8 GB,
- karta graficzna – GeForce GTX 660 / Radeon HD 7850 z 2 GB pamięci,
- system operacyjny – Windows 7/8.1/10 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja:
- procesor – Intel Core i7-2600K / AMD FX-8350,
- pamięć operacyjna – 16 GB,
- karta graficzna – GeForce GTX 970 / Radeon HD 7850 z 4 GB pamięci,
- Windows 7/8.1/10 64-bitowy.
Porównanie obu tych konfiguracji pokazuje, że gra powstawała z myślą o procesorach wielordzeniowych. Już do najniższych ustawień twórcy Prey zalecają procesor czterordzeniowy z rodziny Core i5 albo ośmiowątkowy procesor AMD. To niepokojące, bo może sugerować, że posiadacze popularnych układów Intel Core i3 mogą być skazani na bardzo duże spadki płynności animacji. Wymagania co do pamięci operacyjnej też są wysokie. Dotąd tylko Titanfall II potrzebował tak dużej ilości RAM. Najbardziej intrygują wymagania co do karty graficznej. Najsłabszą wymienioną kartą z obozu Nvidii jest leciwy już GeForce GTX 660 z 2 GB własnej pamięci. W zasadzie to nic nowego – w wiele nowych tytułów można zagrać z użyciem tak starych GPU. Zalecana karta to GeForce GTX 970, według statystyk Steam nadal najpopularniejsza konstrukcja. Z katalogu AMD twórcy gry w obu konfiguracjach sugerują użycie karty Radeon HD 7850, z tym że w tej najsłabszej jest to model wyposażony w 2 GB VRAM, a w zalecanej – 4-gigabajtowy. (Dodajmy, że GeForce GTX 970 teoretycznie jest znacznie szybszy od Radeona HD 7850 4 GB). Gra do poprawnego działania wymaga też systemu Windows 7/8.1/10 w wersji 64-bitowej.
Miejsce testowe
Wybór miejsca testowego w Prey nie był łatwy, choćby dlatego, że pory dnia i nocy zmieniają się w tej grze dynamicznie i ma to wpływ na wydajność sprzętu. Na szczęście wybrane przez nas miejsce dobrze reprezentuje ogólne wymagania sprzętowe niezależnie od godziny w wirtualnym świecie.
Kontrowersje dotyczące Nvidii
W sieci pojawiły się zrzuty ekranu, na których karty oparte na układach graficznych Nvidii nie generują obrazu w prawidłowy sposób. Otóż brakuje na nich cieni. Owszem, raz na kilka uruchomień gry zdarzała się taka właśnie sytuacja, jednak było to całkowicie niezależne od producenta GPU. Żeby usunąć tę przypadłość, trzeba zmienić ustawienia jakości obrazu na inne, wyjść do menu i jeszcze raz załadować wcześniej zapisany stan gry. Cienie powinny się pojawić, a jeżeli tak się nie stanie, należy powtórzyć procedurę.
Prey – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 382.05 WHQL,
- AMD Crimson ReLive 17.5.1.
Prey – jakość grafiki
Wykorzystanie silnika CryEngine przynosi wiele korzyści, a największą z nich zwykle jest zachwycająca oprawa graficzna. Niestety, w Prey coś poszło nie tak. Twórcy bardzo się starali dobrze zoptymalizować grę i postanowili zrezygnować z większości nowoczesnych efektów graficznych, ale o tym za chwilę.
Najpierw chcieliśmy poruszyć inną kwestię. Do testów otrzymaliśmy dwie wersje: recenzencką i konsumencką. Wersja recenzencka była dostępna, jeszcze zanim gra trafiła do sklepów, wydawca jednak zastrzegł, że nie można jej używać do testów wydajności. Przydała nam się do znalezienia miejsca testowego, tak żebyśmy mogli od razu przeprowadzić właściwe testy. Następnie, 5 maja, pojawiła się wersja oficjalna, a wersja recenzencka automatycznie przestała działać. Mając w pamięci to, jak Prey wyglądał jeszcze przed wydaniem, byliśmy mocno zaskoczeni tym, co zobaczyliśmy. Okazało się, że oprawa graficzna w finalnej wersji była gorsza. Tekstury są niższej jakości, zauważalne rozmyte. Stwierdziliśmy także degradację oświetlenia, co dotyczy zwłaszcza efektów tworzonych dynamicznie. Wyraźnie widać, że mapa cieni dynamicznych jest wyświetlana w niskiej rozdzielczości. Jakość powierzchni lustrzanych bardzo się pogorszyła, albo wręcz nie ma ich wcale: postać nie zostawia odbicia na żadnej powierzchni zwierciadlanej. Niestety, nie mamy zrzutów ekranu z wersji recenzenckiej; nie sądziliśmy, że dojdzie do takiej zmiany w jakości oprawy graficznej. Wszystkie zrzuty ekranu pochodzą z wersji konsumenckiej, tej samej, w którą Wy możecie zagrać.
Warto dodać, że cały ten opis dotyczy warstwy technicznej. Zastrzeżeń co do warstwy artystycznej nie mamy: baza jest bardzo spójnie zaprojektowana, pomieszczenia i przestrzenie są dopracowane architektonicznie. Całość sprawia bardzo dobre wrażenie.
Jakość dynamicznych cieni w Prey bardzo mocno się zmienia zależnie od odległości postaci od obiektu. Trzy poniższe zrzuty ekranu należy oglądać w powiększeniu, bo w miniaturce nie jest to aż tak dobrze widoczne.
Jakość obrazu, gdy karta graficzna jest wyposażona w 2 GB własnej pamięci
Nawet karta wyposażona w 2 GB pamięci wideo pozwala ustawić bez obaw jakość grafiki na Ultra. Radość z płynnej animacji będzie, niestety, przedwczesna, ponieważ spowoduje to wyraźnie widoczne doczytywanie tekstur w trakcie gry. Bardzo dobrze pokazuje to fragment rozgrywki, który nagraliśmy na konfiguracji z kartą GeForce GTX 960 wyposażoną w 2 GB VRAM.
Prey – wydajność procesorów
Testując najnowsze dzieło studia Arkane, co chwila byliśmy czymś zaskakiwani. Dotyczy to również testu procesorów. Bardzo trudno było znaleźć miejsce typowo „procesorowe”. Nawet we fragmentach rozgrywki, które są bardzo wymagające dla CPU, czyli różnego rodzaju wymiany ognia czy zjawiska fizyczne, nie następował typowy wzrost obciążenia tego układu. Jednak po długich poszukiwaniach w końcu się udało. Jakie było nasze zdziwienie, gdy się okazało, że wykresy przedstawiające osiągi procesorów Intela są prawie płaskie... Różnica w wydajności pomiędzy Core i7-6700K podkręconym do 4,7 GHz a Core i3-6100 taktowanym z częstotliwością 3,7 GHz wynosi tylko 15%. AMD Ryzen 7 1700 jest w tej grze bardzo szybki: pokonuje Core i7-6700K o 15%. To pierwszy tytuł, w którym procesory AMD tak przyspieszyły.
Karta, której użyliśmy do testów CPU, to GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition. Na poniższym wykresie pokazana jest średnia i minimalna liczba klatek na sekundę.
Prey – jaka karta do jakich ustawień
1920 × 1080 – niskie. Najniższe ustawienia jakości obrazu nie są wyzwaniem nawet dla bardzo leciwych kart graficznych. Konstrukcje pokroju GeForce'a GTX-a 750 Ti zapewniają bardzo przyjemną rozgrywkę, bo przez prawie cały czas generują 60 kl./s. Nawet najsłabszy w zestawie testowych kart Radeon R7 360 2 GB pozwala komfortowo pograć w Prey w tych ustawieniach.
Wartości na wykresach przedstawiają średnią i minimalną liczbę klatek na sekundę.
1920 × 1080 – średnie. Te ustawienia są już bardziej wymagające dla kart graficznych. Tutaj kończą się możliwości modeli wyposażonych w 2 GB własnej pamięci (patrz strona 3.). Spośród testowych kart dwie najsłabsze (AMD Radeon R7 360 oraz Nvidia GeForce GTX 750 Ti) generują 45–55 kl./s. Żeby grać w 60 kl./s, trzeba mieć przynajmniej Radeona RX-a 460 4 GB.
1920 × 1080 – wysokie. Żeby rozpocząć przygodę w Prey w wysokich ustawieniach jakości obrazu i przynajmniej 60 kl./s, trzeba mieć w komputerze co najmniej model GeForce GTX 1050 Ti lub Radeon R9 380. Niezbędne są także 4 GB pamięci na karcie.
1920 × 1080 – ultra. Najwyższa jakość obrazu zazwyczaj jest zarezerwowana dla posiadaczy najszybszych kart graficznych. Na szczęście nie w tym przypadku. Prey do płynnego działania (60 kl./s) w rozdzielczości Full HD nie wymaga najszybszych konstrukcji. Wystarczy popularny, choć już leciwy, GeForce GTX 960 4 GB lub Radeon R9 380 4 GB. Podobnie jak w ustawieniach „wysokich” karta musi mieć przynajmniej 4 GB własnej pamięci.
2560 × 1440 – wysokie. W ustawieniach „wysokich” zwiększenie rozdzielczości do QHD nie powoduje drastycznego spadku liczby klatek na sekundę. Najwolniejsze karty, które pozwalają zagrać w 60 kl./s, to najnowszy Radeon RX 570 i GeForce GTX 970, wyposażone w 4 GB własnej pamięci.
2560 × 1440 – ultra. Lista kart, które podołają wymaganiom Prey w tym trybie, mocno się skraca, choć i tak można uznać ją za długą, bo inne współczesne gry mają jeszcze większe zapotrzebowanie na moc obliczeniową. Zabawa w 30 kl./s jest możliwa już z użyciem karty GeForce GTX 1050 Ti, ale żeby komfortowo grać w 60 kl./s, trzeba już mieć przynajmniej nowego Radeona RX-a 580 8 GB lub GeForce'a GTX-a 980.
3840 × 2160 – wysokie. Tu czekała nas spora niespodzianka, ponieważ zagrać w Prey pozwoliły wszystkie karty, które zakwalifikowały się do testu w tej rozdzielczości. Jednak spadki płynności do 23 kl./s należy uznać za zbyt duże. Za rozsądne minimum uważamy 30 kl./s. Bardzo niewiele brakuje tu GTX-owi 1060 (różnice pomiędzy wersjami 3- i 6-gigabajtową są niewielkie) i Radeonowi R9 390X. Z obozu AMD do gry w tym trybie w pełni nadają się tylko R9 Fury i R9 Fury X.
3840 × 2160 – ultra. Także te ustawienia wymagają najmocniejszych kart graficznych. Do płynnej rozgrywki w 60 kl./s potrzeba obecnie najszybszej konstrukcji na rynku, którą jest GeForce GTX 1080 Ti.
Podsumowanie
Drugi Prey powstawał bardzo długo, a proces był trudny i burzliwy. Human Head Studios, twórcy Jedynki, pracowali nad kontynuacją od 2006 roku do 2014, korzystając z silnika id Tech 4. Niestety, po wielu perypetiach Bethesda oficjalnie ogłosiła wstrzymanie prac. Marka Prey została przekazana studiu Arkane, które całkowicie zmieniło założenia gry, przez to nie ma ona nic wspólnego z poprzedniczką. Zmienił się też silnik graficzny. CryEngine miał zapewnić wyjątkowe doznania estetyczne i świetną optymalizację. Tę drugą udało się osiągnąć: do przyjemnej gry w rozdzielczości 1080p w 60 kl./s wystarczy naprawdę niezbyt wydajna karta graficzna. Gorzej wygląda oprawa wizualna. Pochwała należy się za koncepcję artystyczną, ale realizacja techniczna zasługuje na ocenę zaledwie dostateczną.