Dirt 4 to najnowsze dzieło Codemasters, firmy znanej z gier wyścigowych o dość złożonym modelu jazdy. Najnowsza część pozwala go wybrać już na samym początku: gracz może określić, czy chce korzystać ze sterowania przeznaczonego dla amatora czy z bardziej wymagającego modelu profesjonalnego.
Początki serii Dirt sięgają 2007 roku. Wtedy jeszcze była sygnowana nazwiskiem słynnego brytyjskiego kierowcy rajdowego Collina McRae. Z czasem jego nazwisko zniknęło z nazwy serii, która z wymagającego symulatora wyścigów rajdowych (WRC) ewoluowała w stronę coraz bardziej zręcznościowej rywalizacji. Kulminacyjnym momentem był Dirt: Showdown, niezbyt entuzjastycznie przyjęty przez graczy, bo ci spodziewali się bardziej wymagającego modelu jazdy. Studio Codemasters wyciągnęło wnioski i zaczęło prace nad nową częścią serii, przeznaczoną dla bardziej wymagających. W 2015 roku ukazał się Dirt Rally, gra oddzielająca niedzielnych kierowców od zawodowców. Model jazdy został potraktowany bardzo profesjonalnie i gra bez użycia kierownicy była mało przyjemna.
Dirt 4 stara się wypośrodkować trudność jazdy pomiędzy Rally a Showdown. Jazda jest bardziej symulacyjna niż w Showdown, ale jeszcze nie tak trudna jak w Rally – na tyle wymagająca, żeby nie zniechęcić ani starych wyjadaczy, ani niedzielnych graczy.
Silnik graficzny to własne narzędzie Codemasters, nazwane EGO. W Dirt 4 zastosowano je w wersji 4.0, która miała być bardzo elastyczna i zapewniać efektowną oprawę graficzną. W przyszłości EGO Engine 4.0 ma zyskać obsługę DirectX 12 i technik wirtualnej rzeczywistości (VR), które w nowych symulatorach powoli stają się standardem. Czwórka na razie nie obsługuje rozwiązań VR, co bardzo rozczarowuje, zwłaszcza że przecież Dirt Rally obsługiwał gogle Oculus Rift.
Dirt 4 – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta Dirt 4 nadaje się do gry:
- procesor: Intel Core i3 3220 3,3 GHz,
- pamięć operacyjna: 4 GB,
- karta graficzna: GeForce GT 440/ Radeon HD 5570 z 1 GB własnej pamięci,
- miejsce na nośniku danych: 50 GB,
- system operacyjny: Windows 7 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja:
- procesor: Intel Core i5 4690 3,5 GHz/AMD FX 8120 3,5 GHz,
- pamięć operacyjna: 8 GB,
- karta graficzna: GeForce GTX 780/ Radeon R9 390 z 3 GB własnej pamięci,
- miejsce na nośniku danych: 50 GB,
- system operacyjny: Windows 7/8/10 64-bitowy.
Minimalne wymagania, które podał producent, odpowiadają rzeczywistości. Posiadacz takiej konfiguracji musi się tylko pogodzić z tym, że gra będzie wyglądać jak produkcja z 2011 roku, i to taka o słabej oprawie graficznej. Właśnie wtedy Nvidia wprowadziła zalecaną przez Codemasters kartę GeForce GT 440.
Gra z użyciem zalecanej konfiguracji jest znacznie lepszym pomysłem. Taki komputer pozwoli cieszyć się rozgrywką w rozdzielczości Full HD i płynnością animacji na poziomie około 60 kl./s. Przez to, że gra nie wykorzystuje DirectX 12, można ją uruchomić w jednym ze starszych systemów operacyjnych: Windows 7, 8 albo 8.1, co dla wielu będzie dużą zaletą.
Procedura testowa
Do pomiarów wydajności wybraliśmy etap, który rozgrywa się w Michigan w Stanach Zjednoczonych krótko przed zachodem słońca przy bezchmurnym niebie. Przy trasie stoi bardzo dużo kibiców, co mocno wpływa na wymagania co do sprzętu. Oczywiście, do wyboru są także inne miejsca, w których wymagania maleją. Poniżej przedstawiamy miejsce testowe i wykresy z osiągami sprzętu na poszczególnych trasach, które należą do trzonu rozgrywki.
Platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 382.53 WHQL.
- AMD Crimson ReLive Edition 17.6.1
Dirt 4 – jakość grafiki
Silnik EGO w wersji 4.0 funkcjonuje już od 2015 roku, więc mogliśmy podejrzewać, że jakość oprawy graficznej nie będzie tak dobra jak w innych tegorocznych grach. Na szczęście jest inaczej – gra wygląda dobrze. Wydaje się, że z 2-letniego narzędzia wyciśnięto wszystko, co tylko się da.
Różnice pomiędzy poszczególnymi predefiniowanymi ustawieniami jakości nie są szczególnie duże – z jednym wyjątkiem. Otóż w bardzo niskich ustawieniach grafika jest bardzo uboga: wirtualny świat jest pozbawiony cieniowania, roślinność nie jest wyświetlana, wszystkie obiekty w grze wyglądają, jakby ktoś je nieudolnie wkleił do scenerii. Zmiana ustawień na niskie skutkuje znaczną poprawą obrazu, którą można by przyrównać do przeskoku z 1995 roku do 2015. Dalsze zmiany ze średnich ustawień na wyższe, nawet na ultra, nie są już tak mocno widoczne, co można sprawdzić w galerii porównawczej. Niestety, oprawa graficzna w tej grze jest bardzo nierówna. Na pochwałę zasługują modele samochodów: możemy się zachwycać dużą liczbą szczegółów, zarówno we wnętrzu pojazdu, jak i na zewnątrz. Trasy natomiast wyglądają bardzo różnie: są momenty, kiedy gra naprawdę wygląda zjawiskowo, jak i miejsca, w których straszy słabą teksturą lub brakami w zagospodarowaniu otoczenia.
Dirt 4 – wydajność procesorów
Nowa gra Codemasters bardzo dobrze działa na komputerach z procesorami AMD. W naszych testach Ryzen 7 po podkręceniu do 3974 MHz bez problemu pokonał Core i7 6700K podkręconego do 4,7 GHz. Taka sytuacja nie zdarza się za często. Dirt 4 bardzo dobrze współpracuje z najpopularniejszymi procesorami Core i5; nawet użycie Core i3 nie pogorszy mocno jakości rozgrywki.
Test CPU w grze Dirt 4 przeprowadziliśmy na trasie Baja w trybie Landrush.
Dirt 4 – jaka karta do jakich ustawień
1920 × 1080 – niskie. W niskich ustawieniach gra nie ma wygórowanych wymagań co do sprzętu. Wystarczy karta graficzna pokroju GeForce'a GTX-a 750 Ti czy Radeona RX-a 460. Karty te zapewniają płynność w okolicach 50–60 kl./s.
1920 × 1080 – średnie. Żeby cieszyć się płynnością na poziomie 60 kl./s w tych ustawieniach, trzeba mieć już nieco szybszą kartę graficzną, co najmniej o mocy GeForce'a GTX-a 950.
1920 × 1080 – wysokie. Większość będzie chciała grać właśnie w tych ustawieniach, trzeba jednak pamiętać, że zabawa będzie komfortowa tylko wtedy, gdy liczba klatek na sekundę nie będzie spadała poniżej 60. Przy tych założeniach z oferty AMD możemy polecić kartę Radeon RX 470 4 GB, która okazała się lepsza od modelu GeForce GTX 1060 6 GB. Z obozu Nvidii możemy polecić GeForce'a GTX-a 980 Ti.
W trakcie testów zostały wydane łatki do gry. Wiemy, że zmniejszyły one spowolnienia, które mogli zaobserwować posiadacze kart Nvidii.
1920 × 1080 – ultra. W tych ustawieniach gra ma bardzo wysokie wymagania co do sprzętu za sprawą pełnej okluzji otoczenia. Bardzo dobrze radzą sobie Radeon RX 580 i GeForce GTX 1070.
2560 × 1440 – wysokie. Zwiększenie rozdzielczości do 1440p powoduje wyraźny wzrost wymagań wobec układu graficznego. Nadal jednak grać w 60 kl./s pozwalają już karty ze średniego segmentu: Radeon RX 470 i GeForce GTX 1060.
2560 × 1440 – ultra. Wyjątkowo dobrze wypadły w tym teście poprzednie czołowe modele AMD: Radeon Fury X i Radeon Fury. Ich wydajność oscyluje w okolicach 60 kl./s, przegrywają tylko z najmocniejszymi układami Nvidii obecnej generacji, GeForce'em GTX-em 1080 Ti i GTX-em 1080.
3840 × 2160 – wysokie. Rozdzielczość 4K jest zarezerwowana dla najmocniejszych układów graficznych. Preferowaną płynność na poziomie 60 kl./s zapewnią tylko GeForce GTX 1080 i – co bardzo zaskakuje – Radeon R9 Fury X.
3840 × 2160 – ultra. Komfortowa zabawa w rozdzielczości 4K i najwyższych ustawieniach jakości jest możliwa, ale niezbędny jest do tego GeForce GTX 1080 Ti.
Podsumowanie
Dirt 4 to gra pod wieloma względami bardzo nierówna. Wymagania sprzętowe zmieniają się z łatki na łatkę. Wyniki, które przedstawiliśmy, osiągnęliśmy w wersji 1.01 gry. W czasie gdy ten artykuł powstawał, producent gry udostępnił dalsze aktualizacje. Widać, że pierwsza wersja wymagała sporych poprawek.
Oprawa graficzna wygląda dobrze, choć gra ustępuje na tym polu tegorocznym wysokobudżetowym produkcjom. Mamy też spore zastrzeżenia co do modelu sterowania pojazdem. Owszem, w trybie amatorskim może być ono bardzo proste, wręcz zręcznościowe, ale w trybie profesjonalnym powinno być nieco trudniejsze. Autor tych słów już dawno nie mknął po szutrowych trasach 150 km/godz. bez wciskania hamulca niemal od startu do mety.