Get Even to najnowsze dzieło polskiego studia Farm 51. Jest to gra z widokiem „pierwszoosobowym”, czyli z oczu bohatera, która łączy w sobie elementy gier przygodowych, eksploracyjnych, strzelanin i horroru psychologicznego. Twórcy nacisk położyli przede wszystkim na element grozy i odkrywanie złożonej fabuły, a strzelanie zeszło na dalszy plan.
Warto zaznaczyć, że na tę grę czekaliśmy bardzo długo. Jej producent napotkał w tym czasie wiele problemów. Pierwsze wzmianki o Get Even pojawiły się na przełomie 2013 i 2014 roku, wtedy też udostępniono pierwszy zwiastun. Ten został bardzo entuzjastycznie przyjęty przez graczy. Zachwycał przede wszystkim obrazem. Szczególnie intrygowały pierwsze wzmianki o fotogrametrii, czyli o fotorealistycznej grafice. Gra miała trafić do sklepów w 2015 roku i trochę zatrząsnąć cokolwiek skostniałym rynkiem FPS-ów.
Jak już wiemy, z tych zapowiedzi nic nie wyszło. Gra się opóźniła: ukazała się dopiero 23 czerwca tego roku, wydana przez Bandai Namco Entertainment. Zmienił się też charakter rozgrywki. Miał to być FPS, a mamy do czynienia z bardzo dobrym horrorem psychologicznym z elementami strzelanki.
Farm 51 postawiło na jeden z najpopularniejszych obecnie silników graficznych dostępnych dla twórców gier komputerowych: Unreal Engine. Wybór tego narzędzia nie był przypadkowy: jako jeden z nielicznych jest kompatybilny z oprogramowaniem do fotogrametrii, na przykład Substance Painter firmy Allegorithmic (to wtyczka do Unreal Engine).
Get Even – wymagania sprzętowe
Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta Get Even nadaje się do gry:
- procesor: Intel Core i5-2500K 3,3 GHz,
- pamięć operacyjna (RAM): 8 GB,
- karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 660 / AMD Radeon HD 7870,
- miejsce na nośniku danych: 40 GB,
- system operacyjny: Windows 7/8/10 64-bitowy.
Zalecana konfiguracja:
- procesor: Intel Core i7 3770 3,4 GHz,
- pamięć operacyjna (RAM): 8 GB,
- karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 970 / AMD Radeon RX 480,
- miejsce na nośniku danych: 40 GB,
- system operacyjny: Windows 7/8/10 64-bitowy.
Coraz więcej nowych gier wymaga co najmniej czterordzeniowego procesora. Get Even nie jest tu wyjątkiem. Farm 51 założyło, że najwolniejszym procesorem zdolnym zapewnić komfortową rozgrywkę jest bardzo popularny Core i5-2500K, a pełnię wrażeń dostarczy ośmiowątkowy Core i7-3770. Co zaskakujące, zabrakło alternatywnych propozycji z obozu AMD, a przecież są już dostępne układy Ryzen. Wymagana ilość pamięci nie jest zaskoczeniem: 8 GB potrzebuje właściwie każda nowa gra. Najwolniejsze proponowane karty graficzne nie należą do najwydajniejszych: GTX 660 lub HD 7870 to już wiekowe konstrukcje. Zalecane karty to ponownie GeForce GTX 970, najpopularniejszy model według statystyk Steam, i Radeon RX 480. Nie są to wygórowane wymagania.
Get Even – miejsce testowe
Do pomiarów wydajności wybraliśmy fragment rozgrywki z początku gry, w którym to przechodzimy przez otwarty teren do pomieszczenia. Jest to jedna z najbardziej wymagających scen.
Get Even – platforma testowa
Platforma do pomiarów wydajności kart graficznych składała się z następujących podzespołów:
Sprzęt | Dostawca | |
---|---|---|
Procesor | Core i7-6700K @ 4,7 GHz | |
Płyta główna | Asus Z170 Deluxe | www.asus.com |
Monitor WQHD 144 Hz G-Sync | Asus ROG Swift PG278Q | www.nvidia.pl |
Monitor 4K 60 Hz G-Sync | Acer XB280HK | www.acer.pl |
Pamięć DDR4 | Kingston HyperX Predator DDR4 16 GB 2666 MHz | www.kingston.com |
Nośnik systemowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Nośnik dodatkowy | Crucial BX100 960 GB | www.crucial.com |
Schładzacz procesora | Noctua NH-D15 | www.noctua.at |
Zasilacz | Corsair RM1000i | www.corsair.com |
Obudowa | aerocool.com.plCorsair Graphite 780T | www.corsair.com |
Kopia zapasowa danych | Acronis True Image 2017 | www.acronis.pl |
Miernik poziomu dźwięku | Sonopan SON-50 | www.sonopan.com.pl |
System operacyjny:
- Windows 10 64-bitowy.
Sterowniki:
- Nvidia GeForce 382.53 WHQL,
- AMD Crimson ReLive Edition 17.6.2
Get Even – jakość oprawy graficznej
Get Even była reklamowana jako jedna z niewielu gier, które wykorzystują fotogrametrię. Warto więc bliżej się przyjrzeć tej technice, żeby zrozumieć, jak powstawała oprawa graficzna.
Fotogrametria w grach komputerowych jest używana od stosunkowo niedawna. My bardzo się cieszymy, że możemy ją oglądać na ekranie, szczególnie w polskiej produkcji. To duży krok naprzód.
Co to jest fotogrametria
Fotogrametria to technika służąca do odwzorowywania rzeczywistych obiektów w trójwymiarowej scenie przez ich skanowanie. Co ważne, nie jest do tego potrzebny specjalistyczny sprzęt skanujący: w wielu przypadkach wystarczy dobrej klasy sprzęt fotograficzny, a nawet smartfon. Twórcy Get Even chcieli osiągnąć możliwie realistyczną grafikę, więc fotogrametra wydawała się doskonałym rozwiązaniem. Technika ta pozwala na podstawie wielu szczegółowych zdjęć danego obiektu odwzorować jego kształt, wielkość i położenie względem innych obiektów. Oczywiście, im zdjęć jest więcej i im lepsza jest ich jakość, tym lepszy będzie model 3D. Do tworzenia obiektów za pomocą fotogrametrii wymagane jest specjalne oprogramowanie, na przykład Substance Painter.
Postrzeganie fotogrametrii przez graczy
Fotogrametria to dla większości graczy sposób na stworzenie bardzo realistycznej oprawy graficznej, którą będzie bardzo trudno odróżnić od zdjęcia. Niestety, to nie jest główny powód wykorzystywania fotogrametrii w grach. Owszem, tak stworzone modele będą wyglądać bardzo dobrze, ale nie można mówić o przepaści w stosunku do tradycyjnej techniki, polegającej na nałożeniu tekstury na model 3D. Głównym powodem wykorzystywania fotogrametrii w grach jest przyspieszenie procesu twórczego. Skanowanie obiektów jest znacznie szybsze niż tworzenie ich od podstaw w oprogramowaniu 3D.
Postrzeganie fotogrametrii przez twórców
Powiedzieliśmy już, że fotogrametria wykorzystywana jest przez twórców gier przede wszystkim po to, by proces twórczy przebiegał szybciej. Zysk czasowy jest bardzo duży. Jak pochwaliło się studio DICE, użycie fotogrametrii w Star Wars: Battlefront pozwoliło skrócić proces tworzenia poszczególnych obiektów o ponad połowę.
Jak wygląda Get Even i gdzie została użyta fotogrametria
Od studia Farm 51 dowiedzieliśmy się, że największym zeskanowanym miejscem, w którym znajdą się gracze, jest szpital psychiatryczny w Owińskach pod Poznaniem. Jest to dawno zapomniany obiekt, który obecnie popada w ruinę.
Drugim dużym obiektem występującym w grze, który został bardzo dokładnie zeskanowany, jest Atomowa Kwatera Dowodzenia niedaleko Warszawy. Jest bardzo charakterystyczny. Został już wyburzony, dlatego Get Even jest ostatnim miejscem, w którym można dokładnie przyjrzeć się temu budynkowi z zewnątrz.
Na potrzeby produkcji skanowano także inne pojedyncze obiekty, w tym budynki. Przede wszystkim na Śląsku. Przykładem jest altanka w Sosnowcu, którą można spotkać w pierwszych 20 minutach gry.
Wszystkie miejsca z zewnątrz wyglądają niemalże tak tak samo jak ich odpowiedniki w realnym świecie, jednak przez wzgląd na atrakcyjność rozgrywki pomieszczenia wewnątrz zostały skonfigurowane i dopasowane do wymagań gry.
Oświetlenie w Get Even jest całkowicie statyczne; wszystkie efekty dynamicznego światła, takie jak latarka UV, która rzuca cienie, zostały dodane w postprodukcji. Właśnie dlatego cień jest bardzo ostry i wygląda nienaturalnie. Jakość tekstur i obiektów stoi na bardzo wysokim poziomie; widać tutaj efekty zastosowania fotogrametrii. Można to zobaczyć szczególnie na namalowanych na ścianach graffiti.
W grze można wybrać poziom oprawy graficznej adekwatny do sprzętu. Do dyspozycji są gotowe ustawienia: bardzo niskie, niskie, średnie, wysokie, bardzo wysokie oraz tryb własny, w którym można precyzyjnie dopasować poszczególne elementy efektów graficznych do możliwości komputera. Rożnica jakości pomiędzy tymi trybami nie jest jednak duża – tylko dwa najniższe profile wyraźnie odstają od reszty. Ustawienia średnie i bardzo wysokie już bardzo trudno odróżnić.
Oto przykładowe zrzuty ekranowe w ustawieniach bardzo wysokich:
Get Even – wydajność procesorów
Get Even w pierwszej chwili sprawia wrażenie bardzo dobrze zoptymalizowanej. Jest tylko jeden warunek: trzeba użyć odpowiedniej kombinacji podzespołów. Po pierwsze, wskazany jest procesor Intela. Co zaskakujące, najsłabszy w teście Intel Core i3 zapewnia wydajność bardzo zbliżoną do osiągów znacznie droższego modelu AMD Ryzen 7 1700. Twórcom wyraźnie nie udało się opanować optymalizacji pod kątem wielordzeniowych procesorów AMD, co dobrze widać na wykresach obciążenia poszczególnych rdzeni w układach obu producentów. Wszystkie cztery wątki modelu Intel Core i3 są bardzo równomiernie obciążone; to samo tyczy się Core i5. Obciążenie Core i7 już nie jest rozłożone tak równomiernie, ale to nie przeszkodziło mu w osiągnięciu bardzo dobrych rezultatów. Problem pojawia się w przypadku więcej niż czterech wątków, szczególnie gdy nie są najmocniejsze. Gra nie umie równomiernie wykorzystać dostępnych zasobów sprzętowych. Braki te ujawnia użycie procesorów AMD. Przykładowo Ryzen 1700 wypadł najgorzej spośród testowanych układów. Niestety, większość wątków procesorów Ryzen jest nieużywana – są całkowicie bezczynne. Na wykresie można wyróżnić 6 pracujących rdzeni i 12, które są w zasadzie niewykorzystywane. Może warto poczekać na nowe łatki, które usuną ten problem.
Wykresy poniżej pokazują sumaryczną zajętość poszczególnych rdzeni/wątków w przetestowanych procesorach. Jak należy odczytywać poszczególne wykresy? Oś y pokazuje sumaryczną wydajność (8 wątków = 800 procent) poszczególnych wątków w procesorze, a oś x – czas trwania testu.
Get Even – jaka karta do jakich ustawień
1920 × 1080 – niskie. Ustawienia niskie z reguły nie są dużym wyzwaniem dla kart graficznych i tak też jest w przypadku Get Even, choć z jednym małym wyjątkiem. Otóż dziwi słaba wydajność kart AMD Radeon R9 380 oraz 380X. Na najniższe ustawienia jakości grafiki są skazani także posiadacze karty GeForce GTX 750 Ti.
1920 × 1080 – średnie. Dla użytkowników kart Nvidii gra w ustawieniach średnich nie będzie problemem. GTX-y 1050 i mocniejsze bez trudu zapewnią bardzo komfortową rozgrywkę. Mniej powodów do zadowolenia mogą mieć posiadacze kart AMD, które radzą sobie w Get Even znacznie gorzej.
1920 – 1080 – wysokie. Lista kart nadających się do gry pozostaje niemal ta sama. W tych ustawieniach o przyjemnej rozgrywce mogą zapomnieć użytkownicy wciąż bardzo popularnego modelu GeForce GTX 750 Ti i najsłabszych Radeonów: R7 360 2 GB i RX 460. Pozostałe konstrukcje zapewniają bardzo komfortową zabawę w średnio 60 kl./s, ze spadkami do co najwyżej 40–50 kl./s.
1920 × 1080 – bardzo wysokie. Nadal najpopularniejsze są monitory Full HD, więc nie dziwi, że większość graczy chce grać właśnie w tej rozdzielczości. Posiadacz wydajnego sprzętu będzie chciał też, naturalnie, włączyć możliwie wysokie ustawienia obrazu. Na szczęście do zabawy w Get Even w takich warunkach nie jest potrzebna najmocniejsza dostępna karta. Do gry w wysokich ustawieniach w rozdzielczości Full HD w co najmniej 60 kl./s wystarczy GeForce GTX 1060. I w tym przypadku problem mają użytkownicy kart AMD. Studio Farm 51 zupełnie sobie nie poradziło z dostosowaniem gry pod kątem tych konstrukcji, dlatego tylko najmocniejsze modele poprzedniej generacji, R9 Fury i Fury X, gwarantują rozgrywkę w co najmniej 60 kl./s. Jeszcze tylko Radeon RX 580 stara się bronić honoru AMD, choć z przeciętnym efektem.
2560 × 1440 – wysokie. Od tego momentu wykresy wyglądają tak samo, z bardzo wyraźnym podziałem na karty Nvidii i AMD. Ta pierwsza ma w Get Even bardzo dużą przewagę; można wręcz odnieść wrażenie, że produkty tej drugiej są obsługiwane tylko przypadkiem. Trzeba czekać na aktualizację, która być może poprawi działanie kart AMD w tej produkcji.
2560 × 1440 – bardzo wysokie. Karty AMD osiągają średnio 36–56 kl./s, ze spadkami do 30 kl./s. GeForce'y wygrywają z Radeonami i tylko GTX 970 jest tu wyjątkiem.
3840 × 2160 – wysokie. 4K ostatnimi czasy jest na ustach niemal wszystkich. Nowe konsole są 4K, telewizory są 4K, monitory również. Oczywiście, Get Even może generować obraz także w tej rozdzielczości. Żeby cieszyć się grą w 4K, trzeba mieć kartę Nvidii – przynajmniej GTX-a 1070. Niestety, tym razem żadna karta AMD nie zapewnia komfortowych warunków do zabawy.
3840 × 2160 – bardzo wysokie. Najwyższe ustawienia jakości i najwyższa obsługiwana rozdzielczość też wymagają kart Nvidii. Ponownie najwolniejszą kartą, która zapewni przyjemną rozgrywkę, jest GTX 1070.
Get Even – podsumowanie
Gracze bardzo długo czekali na Get Even. Wszyscy chcieli się zachwycać oprawą graficzną na najwyższym poziomie. I chwilami mogą. Wchodzimy do pomieszczenia – i zapiera nam dech w piersiach, tak naturalnie wyglądają wnętrza. Budynki robią bardzo dobre wrażenie także na zewnątrz. Przeszkadzają drobne niedociągnięcia: tekstury co jakiś czas się powtarzają, nie wszystkie obiekty są tak samo szczegółowe, denerwuje też latarka UV ze swoimi dziwnymi cieniami, również trawa i poszycie wyglądają sztucznie. Wad jest sporo, ale mimo wszystko nie dyskwalifikują dzieła Farm 51. Get Even broni się fantastyczną atmosferą grozy, która jest potęgowana przez doskonałą muzykę, budującą napięcie znacznie lepiej niż oprawa graficzna. Oczywiście, pozostaje jeszcze kwestia wydajności kart AMD, ale mamy nadzieję, że producent gry udostępni łatkę poprawiającą osiągi Radeonów i Ryzenów. W przeciwnym razie będziemy mogli mówić o dużej wpadce programistów.