Adrian Kotowski | 19 maja 2017, 12:21

AMD oficjalnie zaprezentuje karty Radeon RX Vega na targach Computex 2017

Masa ciekawych informacji z sesji AMA na Reddicie. Raja Koduri oficjalnie potwierdził, że Radeony RX Vega zostaną zaprezentowane podczas konferencji AMD na odbywających się na przełomie maja i czerwca targach Computex 2017. Przedstawiciel Radeon Technology Group zaznaczył jednak, że pokaz nie będzie się łączył z premierą sklepową, więc na urządzenia trzeba będzie trochę poczekać. 

Koduri wyjawił ponadto sporo innych interesujących danych dotyczących nowych kart graficznych. Dowiedzieliśmy się m.in. że Radeony RX Vega mają oferować wyższą wydajność w grach niż model Vega Frontier Edition, co ma wynikać z optymalizacji w sterownikach. Koduri potwierdził przy okazji, że drivery dla tych konstrukcji będą się różniły, co sprawia, że rzeczywiście mamy do czynienia z produktami z odmiennych segmentów.

Szef RTG dał wskazówkę, że możliwe jest wydanie Radeona RX Vega także w wersji z 16 GB pamięci. Nie zostało to jednak jednoznacznie powiedziane. Wiemy też, że Frontier Edition korzysta z dwóch stosów 8 Hi HBM2, na co zresztą już wcześniej zwracaliśmy uwagę w opisie karty. Jeśli chodzi o segment profesjonalny, to dowiedzieliśmy się m.in., że modele z rodziny Instinct zaoferują dużo lepszy stosunek wydajności do ceny niż ich konkurenci ze stajni zielonych. Vega ma być też pierwszą architekturą firmy korzystającą z Inifinity Fabric i według Koduriego nie ma możliwości zastosowania tego rozwiązania w Polarisach.

Podczas prezentacji w grze Sniper Elite 4, AMD użyto modelu Vega Frontier Edition ze standardowym systemem chłodzenia powietrzem. Szef RTG dodaje, że wersja „zwodowana” oferować będzie wyższe zegary, co też wpłynie na jej wydajność. Koduri został zapytany o zastosowanie w tej karcie dwóch złączy zasilania 8-pin i stwierdził, że wersje inżynieryjne (w tym ta, pokazana na konferencji) oferują konfigurację 8-pin i 6-pin, która ma w zupełności wystarczać. AMD chciało po prostu mieć odpowiedni zapas mocy dla swojej karty, co może się przydać podczas OC.

Jeśli o podkręcanie chodzi, to poruszono temat możliwego zwiększenia częstotliwości pamięci HBM2. Koduri odpowiedział jedynie, że firma przyjrzy się takiej możliwości. Nic jednak w tej kwestii nie obiecywał. Co ciekawe, przedstawiciel AMD nadal ma nadzieję na popularyzację techniki multi GPU w grach z DX12 i Vulkanem. Czerwoni mają zachęcać do korzystania z tego rozwiązania i edukować deweloperów w tym temacie. Z ciekawszych wypowiedzi trzeba też wspomnieć np. zapowiedź nowej, ulepszonej wersji techniki Radeon Chill, a także deklarację Koduriego, że Radeon Vega Frontier będzie najwydajniejszą jednoukładową kartą graficzną do obliczeń na rynku