Michał Grzegorz Wójcik | 24 marca 2011, 14:00

GeForce GTX 590 – czy korona wydajności wróci do obozu Nvidii?

Pogromca Antillesa?

Od czasu leciwego GTX 295 Nvidia nie ma w ofercie dwuprocesorowych kart graficznych. W tej materii prym wiodła konkurencja. Firma AMD ostatnio pokazała już drugą generację produktów DirectX 11 z najmocniejszym reprezentantem na czele - Radeonem HD 6990. Czy GTX 590 odzyska miano najmocniejszej karty graficznej na rynku? Sprawdźcie sami!

Budowa i dane techniczne

GeForce GTX 590 to dwa połączone na jednej płytce drukowanej układy GF110, a więc te same, które są podstawą GTX-a 580. Jak chwali się producent, jest to najmocniejszy pojedynczy chip graficzny, dzięki czemu nowy potwór Nvidii ma być bardzo szybki.

Wraz z GTX-em 590 pojawiają się nowe możliwości. Po raz pierwszy pojedyncza karta Nvidii pozwala uruchomić konfigurację z trzema wyświetlaczami. Do tej pory było to możliwe jedynie po zastosowaniu dwóch kart. Nie musimy chyba dodawać, że AMD oferuje to samo. Ponieważ na płytce drukowanej znajdują się dwa układy graficzne, jeden z nich można oddelegować wyłącznie do obliczeń PhysX. W razie potrzeby da się także połączyć dwa takie gieteiksy w konfigurację Quad SLI.

Producent chwali się, że skonstruował tę kartę w taki sposób, aby działała ciszej niż jakakolwiek inna dwuprocesorowa konstrukcja. Przede wszystkim zastosowano tu 12-warstwową PCB z podwójną zawartością miedzi, co ma ułatwiać rozpraszanie ciepła. Zasilanie dwóch układów GPU jest sterowane 10-fazowo przez cyfrową sekcję. Dwa dwufazowe kontrolery dostarczają zasilanie do pamięci. Dwa niezależne radiatory, oparte na komorach odparowania, zajmują się odbieraniem ciepła z układów graficznych. Dodatkowo wykorzystano  aluminiowy szkielet i dwie tylne osłony odbierające ciepło z pamięci i sekcji zasilania. Całość jest owiewana przez duży, 90-milimetrowy, wolnoobrotowy wentylator. To wszystko pozwala uzyskać niższą temperaturę działania.

A oto dane techniczne karty:


GTX 480
GTX 580
GTX 590
Jednostki cieniujące 480
512 2 × 512
SM 15 16 2 × 16
ROP 48
48
2 × 48
Jednostki teksturujące
60 64 2 × 64
Zegar rdzenia 700 MHz
772 MHz 607 MHz
Zegar jednostek cieniowania 1401 MHz
 1544 MHz 1214 MHz
Moc obliczeniowa (float) 1345 gigaflopów
1581 gigaflopów
2486 gigaflopów
Moc obliczeniowa (double) 168 gigaflopów
198 gigaflopów

311 gigaflopów

Szybkość wypełniania pikselami
33,6 gigapiks./s
37,1 gigapiks./s
58,3 gigapiks./s
Szybkość wypełniania teksturami
42,0 gigateks./s
49,4 gigateks./s
77,7 gigateks./s
Zegar pamięci 924 MHz
 1000 MHz  853,5 MHz
Szyna pamięci 384 b
384 b
2 × 384 b
Rodzaj pamięci GDDR5 GDDR5 GDDR5
Przepustowość pamięci 165,2 GB/s
178,8 GB/s
2 × 152,6 GB/s
Proces technologiczny 40 nm
40 nm 40 nm