Piotr Gontarczyk | 26 października 2014, 14:46

Refurbished. Nowy, odnowiony, używany – jaki sprzęt kupować i jak kupować, a którego się wystrzegać

Refurbished to słowo dla wielu sprzedawców zakazane. Zastępują je najczęściej takimi określeniami i sformułowaniami, jak: powystawowy, może mieć drobne ryski, leżak magazynowy, delikatne ślady użytkowania, po prezentacjach na konferencjach, a najchętniej wyprzedaż, albo wręcz promocja. To fachowe określenie produktu, który z jakiegoś powodu wrócił do producenta lub autoryzowanego serwisu, gdzie został odnowiony. Może to być laptop, który nabywcy po prostu się nie spodobał, więc trafił z powrotem do sklepu.

W Polsce prawa konsumentów są konsekwentnie rozszerzane. Przykładowo obowiązuje u nas przepis Ustawy z 2 dnia marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów, który daje im pełne prawo do odstąpienia od umowy o zakupie przez 10 dni bez podania przyczyny. W tym czasie trzeba wysłać do sklepu pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy, a w ciągu następnych 14 zwrócić towar. Pamiętajmy, że samo oświadczenie jest dla sklepu wiążące i nie istnieje forma odwołania, albo wręcz jego odrzucenia. Sprzedawca ma prawnie narzucony obowiązek przyjąć towar i zwrócić pieniądze. Dotyczy to jednak tylko zakupów dokonywanych przez internet lub innymi drogami, które wykluczają bezpośredni kontakt z produktem. Przepis ten obejmuje więc zakupy internetowe i telefoniczne, ale nie chroni tych, którzy osobiście udają się do tradycyjnego sklepu. W takich sytuacjach można, oczywiście, zwrócić produkt bez podania przyczyny, ale to, czy sprzedawca go przyjmie czy nie, zależy już wyłącznie od jego dobrej woli.

O kwestii prawa do zwrotu kupionego towaru nie wspominamy przypadkowo. Produkty określane mianem refurbished powstają właśnie w taki sposób. Jeśli konsument X kupi laptop, który mu się nie spodoba, może go zwrócić do sklepu. Co się dzieje z takim laptopem, jeśli na przykład został rozpakowany, a folie ochronne – zerwane? Zależnie od okoliczności sklep może zapakować takie urządzenie samodzielnie i sprzedać je ponownie albo odesłać do producenta lub dystrybutora w celu odnowienia. Ale zwroty w pełni sprawnego sprzętu to niejedyne źródło produktów odnawianych. Tym, którzy się zastanawiają, co się dzieje ze sprzętem zwróconym ze względu na jakieś wady, od razu odpowiadamy: najczęściej wraca na rynek, ale po dokonaniu potrzebnych napraw, ewentualnie przełożeniu elektroniki do nowej obudowy.

Na rynku, podobnie jak w przyrodzie, nic nie ginie. Producenci, zamiast utylizować zwrócony lub wadliwy towar, wolą go odnowić i sprzedać ponownie. Może się wydawać, że mało kto będzie miał ochotę kupić używany laptop jako niby-nowy, prawda? Sęk w tym, że „refurbished” czasami oznacza naprawdę znakomitą okazję do tego, aby sporo zaoszczędzić. Taki sprzęt może być wizualnie w idealnym stanie, może też nosić wyraźne ślady użytkowania. Ale jedno jest wspólne: całkowita sprawność, na poziomie produktu w pełni nowego. To oznacza, że laptop „refurbished” może mieć gdzieś rysę albo otarcie, ale musi działać dokładnie tak jak jego odpowiednik, który właśnie zszedł z linii montażowej. Taki produkt jednak został już użyty, a wcześniej, oczywiście, rozpakowany, nie można go więc traktować jako nowego. To powoduje spadek wartości urządzenia, ale odnowienie zapewnia mu pełną sprawność.

Właśnie z tego względu już dawno producenci i sprzedawcy uznali, że ponowna sprzedaż to najlepsze wyjście. Zyskują na tym wszyscy, bo wytwórca sprzętu nie traci całej jego wartości, a konsument może go kupić taniej. Warto dodać, że zdecydowana większość marek zapewnia na odnawiany sprzęt takie same warunki gwarancji jak na nowy. Czasami się zdarza, że okres ochrony gwarancyjnej jest skrócony, ale to zazwyczaj odbija się korzystnie na cenie.

Wszystko wygląda całkiem sensownie i atrakcyjnie. Zyskują wszyscy, od producentów poprzez sprzedawców aż po konsumentów. Moglibyśmy na tym zakończyć temat, gdyby nie to, że odnawianym w ten sposób urządzeniom towarzyszy sporo obaw (przyznajmy, że niekiedy są to mity) i nie zawsze sprzedawcy traktują klientów uczciwie.