Mateusz Brzostek | 25 listopada 2016, 14:35

PlayStation 4 Pro z telewizorem 4K – test

Pierwsza konsola gotowa na 4K

PS4 Pro to nie nowa generacja konsol, to tylko alternatywna wersja Sony PlayStation 4. Producent z jednej strony przekonuje, że mamy do czynienia z dobrze znaną konsolą, z drugiej – że ulepszone PS4 zapewni nam lepsze wrażenia z rozgrywki i „wzbogaci nasze przygody”. Sprawdziliśmy w praktyce, czy różnice są warte uwagi i czy PlayStation 4 Pro rzeczywiście jest gotowe na erę wyświetlaczy 4K.

Konsole i 4K? Pecetowi zapaleńcy łapali się za głowę i mówili, że to niemożliwe, ale Sony nie dało się przekonać. Firma, wprowadzając PS4 Pro – sprzęt, którego moc obliczeniowa wydaje się zdecydowanie zbyt mała do grania w tak dużej rozdzielczości – zmieniła przy okazji podejście do konsol jako zamkniętych, niezmiennych platform wystarczających na długie lata.

PlayStation 4 Pro

Założenia były proste: PlayStation 4 Pro nie ma zastąpić oryginalnej PS4 (lub odchudzonego wariantu), ale ma być alternatywną, poboczną wersją. Sony wymaga, żeby wszystkie gry wydawane na te konsole działały bez problemu na obu wersjach sprzętu, i to z zadowalającą płynnością.

PS4 Pro jest konsolą nieco większą, o wydajniejszych podzespołach. Zachowano estetykę oryginalnej wersji i wariantu „slim” oraz ulepszenia wprowadzone w pośrednich modelach oryginalnego PS4, takie jak mechaniczne przyciski i brak błyszczącego, łatwo rysującego się plastiku. Choć kształt PlayStation 4 Pro szybko stał się przedmiotem celnych żartów i porównań do pysznej i niezdrowej dwupiętrowej kanapki, nie powinien szpecić żadnego stanowiska rozrywki.

PlayStation 4 Pro

W PlayStation 4 Pro zachowano kompatybilność ze wszelkimi akcesoriami do wersji nie-Pro. Kontroler jest taki sam jak w wariancie slim, tak samo można podłączyć kamerę czy zestaw PlayStation VR.

PlayStation 4 Pro

PlayStation 4 Pro

PlayStation 4 Pro

Skoro na zewnątrz jest prawie to samo, to co jest wewnątrz? Przyjrzeliśmy się najważniejszym sprzętowym i programowym cechom nowej konsoli Sony.

Założenia testu

Skupiliśmy się na sprawdzeniu, jak PS4 Pro i oprogramowanie do niego zostały przygotowane do wyświetlania gier w rozdzielczości 4K. Oczywiście, nowa konsola może zapewnić jakieś korzyści użytkownikom ekranów Full HD, ale nie jest to optymalny scenariusz użytkowania. Poza tym nieliczne gry z PS4 zostały do tej pory zaktualizowane pod kątem dodatkowych możliwości wersji Pro.

Wybraliśmy kilka gier, które na PS4 Pro działają lub wyglądają inaczej niż na zwykłej wersji PlayStation, oraz Project CARS, żeby zweryfikować, czy gry, które sprawiały problemy z płynnością na zwykłym PS4, będą działać lepiej na wersji Pro. Rzecz jasna, nie możemy sprawdzić w działaniu wszystkich dostępnych gier; jeśli wśród nieobecnych znajdują się jakieś ważne z technicznego punktu widzenia tytuły, zasugerujcie nam w komentarzach kolejne testy.

Wszystkie zademonstrowane w artykule filmy i zrzuty ekranu z PS4 Pro zostały wykonane w rozdzielczości 4K (3840 × 2160). Użyliśmy osobnego komputera do przechwytywania nieskompresowanego, nieobrobionego obrazu 4K, co eliminuje wszelkie artefakty kompresji oraz mechanizmy obróbki obrazu w telewizorach czy związane z „trybem fotografii”, wbudowanym w niektóre gry. W przypadku Xboxa One i PlayStation 4, które nie wyświetlają takiej rozdzielczości, zrzuty ekranu odpowiadają temu, co zobaczymy po podłączeniu starszej konsoli do telewizora 4K – oczywiście bez żadnych funkcji wyostrzania, jakie mógłby mieć telewizor. Gracze zwykle wyłączają wszelkiego rodzaju funkcje obróbki obrazu w telewizorze, żeby nie powiększać opóźnienia sygnału (input lag).