Piotr Gołąb | 24 listopada 2017, 17:15

Star Wars Battlefront II – test wydajności kart graficznych i procesorów

Hejtfront II :)

Star Wars Battlefront II trafiła do sklepów tuż przed kolejnym filmem z gwiezdnej sagi. Oczekiwania są bardzo duże. Zmierzyliśmy wydajność wybranych kart graficznych w tej grze.

Star Wars: Battlefront II
Cena od 85.11 zł do 199.90 zł

Star Wars Battlefront II to bardzo wyczekiwany następca Star Wars Battlefront z 2015 roku. Jedynka mocno podzieliła graczy. Z jednej strony akcja rozgrywała się w bardzo lubianym uniwersum Gwiezdnych wojen i przyciągała jego miłośników jak magnes, szczególnie w pierwszych dniach, z drugiej zaś gra nie była na tyle wciągająca, by zatrzymać przed ekranem na dłużej. Problemem okazało się słabe zrównoważenie rozgrywki. Ci, którzy mieli konta premium, rozpoczynali z lepszym ekwipunkiem, co sprawiało, że mieli dużą przewagę nad początkującymi graczami. Poniżej oczekiwań była też zawartość. Map było niewiele, podobnie jak trybów rozgrywki. 

Oczekiwania są więc duże – wszyscy liczą na to, że Dwójka naprawi błędy. Czy to się udało? Chyba nie do końca – takie wnioski można wyciągnąć na podstawie negatywnych komentarzy graczy. Electronic Arts od razu skrytykowano za mikropłatności w grze, na szczęście postanowiono to naprawić. Obecnie mikropłatności są zablokowane. Z ich oceną trzeba poczekać, aż zostaną ponownie wdrożone. 

My w tym porównaniu nie będziemy się skupiać na aspektach fabularnych i kontrowersjach związanych z mikropłatnościami, ale zajmiemy się kwestiami technicznymi. A jest o czym pisać.

 

Star Wars Battlefront II – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta nadaje się do gry:

  • procesor – Intel Core i5-6600 3,5 GHz / AMD FX-6350 3,9 GHz,
  • karta graficzna – GeForce GTX 660 2 GB / AMD Radeon HD 7850,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
  • nośnik danych – 55 GB,
  • system operacyjny – Windows 7/8/10.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – Intel Core i7-6700 3,4 GHz / AMD FX-8350 4,0 GHz,
  • karta graficzna – GeForce GTX 1060 3 GB / AMD Radeon RX 480 4 GB,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 16 GB,
  • nośnik danych – 55 GB,
  • system operacyjny – Windows 7/8/10.

Star Wars: Battlefront II

Wymagania sprzętowe Star Wars Battlefront II nie są małe. Dotyczy to zwłaszcza procesora. Według twórców minimum niezbędnym do uruchomienia gry jest Intel Core i5-6600, czyli układ czterordzeniowy. Można było podejrzewać, że gra nie będzie prawidłowo współpracować z układami dwurdzeniowymi. W zalecanej konfiguracji pojawił się układ z mocniejszej serii, Intel Core i7-6700. Pewną ciekawostką są sugerowane procesory AMD, bo nie są to najnowsze Ryzeny, lecz starsze FX-y. Jako minimum wskazano FX-6350, czyli procesor sześciordzeniowy, a zalecany jest ośmiordzeniowy FX-8350. Warto zauważyć, że oba są znacznie wolniejsze od zaproponowanych produktów Intela. To sugerowało, że Star Wars Battlefront II  będzie lepiej współpracować z układami o dużej liczbie rdzeni. Czy słusznie – to pokażemy na dalszych stronach.

Wymagania co do karty graficznej są o wiele mniejsze. W najwolniejszej konfiguracji znalazły się leciwe konstrukcje: GeForce GTX 660 i AMD Radeon HD 7850. Co ważne, obie karty mają tylko 2 GB pamięci wideo. Konfiguracja zalecana obejmuje już współczesne i znacznie wydajniejsze karty: GeForce'a GTX-a 1060 3 GB i Radeona RX-a 480 4 GB, konstrukcje o zbliżonej wydajności. Star Wars Battlefront II wymaga też co najmniej 8 GB pamięci operacyjnej, co jest już standardem, zaleca się jednak 16 GB. Do uruchomienia gry niezbędny jest system operacyjny Windows, przy czym tylko Windows 10 w wersji 64-bitowej pozwoli zagrać z użyciem DirectX 12. 

 

Miejsce testowe

Miejsce testowe znajduje się w misji Obserwatorium. Wybraliśmy je, bo pozwala bardzo dobrze pokazać średnie wymagania co do sprzętu w całej grze. Oczywiście, są miejsca, w których liczba klatek na sekundę spada poniżej wartości na wykresach, ale są to sporadyczne sytuacje i zbyt przypadkowe, jak na nasze standardy.

Star Wars: Battlefront II

Wrażenia po testach

Testy przebiegły bez problemów. Z jednym wyjątkiem: licencja ogranicza liczbę konfiguracji przypadających na jeden klucz do pięciu. Poza tym gra się nie zawieszała, nie wychodziła do pulpitu i ogólnie działała bardzo stabilnie.