Mateusz Brzostek | 8 stycznia 2018, 06:01

AMD prezentuje procesory Ryzen 5 i Ryzen 3 z wbudowanym układem graficznym – APU Raven Ridge

Desktopowy Ryzen z GPU Vega

Granie i podkręcanie

Wbudowany układ graficzny Vega z 11 lub 8 jednostkami obliczeniowymi deklasuje GPU zintegrowane w popularnych procesorach Intela, co nie powinno być dla nikogo niespodzianką. W wiele popularnych tytułów da się grać w rozdzielczości 1080p, w niewielkim stopniu poświęciwszy jakość obrazu. Większość testów, których wyniki przedstawiamy poniżej, przeprowadzono w średnich lub wysokich ustawieniach z użyciem pamięci DDR-2666.

Jak pokazało AMD, Ryzen 5 2400G dorównuje w 3DMarku Time Spy konfiguracji z procesorem Intela i kartą graficzną GeForce GT 1030. Ta druga nie jest tytanem wydajności, ale umożliwia zabawę w wielu grach „e-sportowych” (tak się dziś nazywa gry skupione głównie na trybie wieloosobowym, nawet jeśli nie są wokół nich zorganizowane żadne popularne rozgrywki).

Jeśli przedstawiony wynik z 3DMarka choćby w przybliżeniu przełoży się na wydajność w grach, to karty klasy GeForce'a GT 1030 czy Radeona RX-a 550 mogą stracić rację bytu. Nie przydadzą się już nawet jako dekodery wideo, bo nie można z ich użyciem na przykład odtwarzać strumieniowanego z internetu wideo 4K HDR, a wbudowana Vega, jak zapewnia AMD, będzie od początku kompatybilna ze wszystkimi hollywoodzkimi zabezpieczeniami (również mobilne Ryzeny mają od lutego zapewniać taką funkcjonalność). 

Wszystko odblokowane

Oczywiście, nowe procesory, jak wszystkie pozostałe Ryzeny, mają całkowicie odblokowane możliwości podkręcania. Obok funkcji znanych z innych Ryzenów wprowadzono jednak pewne usprawnienia. Najważniejszym są mnożniki pamięci. Taktowanie pamięci można teraz regulować w znacznie mniejszych krokach: co 33 MHz (tak, to nie pomyłka). Taktowanie pamięci podręcznej L3 i łącza Infinity Fabric wciąż jest połączone z taktowaniem pamięci operacyjnej komputera, ale jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, można liczyć na nieco lepsze możliwości podkręcania obu tych komponentów. Widzieliśmy na przykład pamięć DDR4 podkręconą do 1900 MHz (DDR-3800) przy użyciu zwykłego powietrznego układu chłodzenia.

Jak łatwo zgadnąć, największy zysk przynosi podkręcenie GPU i pamięci, a dalszy wzrost wydajności można osiągnąć przez skrócenie opóźnienia pamięci i podkręcenie procesora.