Piotr Gołąb | 20 lipca 2018, 18:00

Nvidia GeForce GTX 1050 3 GB – test wydajności w grach

Bratobójczy pojedynek Nvidii

W końcu są dostępne nowe karty graficzne z układem Nvidii. GeForce GTX 1050 3 GB wzbogaca ofertę w niskim segmencie. Czy wybór rdzenia i cięcia, które zostały w nim poczynione, wpłynęły niekorzystnie na osiągi? Oto test nowego modelu.

GeForce GTX 1050 3GB

Oferta układów graficznych Nvidii nigdy nie była tak bogata jak teraz. Oparte na nich karty są dostępne w każdym możliwym przedziale cen, od bardzo tanich konstrukcji z serii GeForce GT 1030 po wyjątkowo drogie modele GeForce GTX 1080 Ti czy Titan V. GeForce GTX 1050 3 GB to następny po GTX-ie 1070 Ti model rozpychający się łokciami w katalogu marki. Do tej pory można było kupić GTX-y 1050 wyposażone w 2 GB pamięci graficznej oraz karty z szybszym GPU, GTX 1050 Ti, i pojemniejszą VRAM.

Z pozoru bohater dzisiejszego testu to nic więcej jak tylko GeForce GTX 1050 wyposażony w dodatkowy 1 GB pamięci wideo. Jego układ graficzny ma jednak oznaczenie GP107-301, co może sugerować, że jest oparty na zmodyfikowanym rdzeniu GP107-300, wykorzystywanym w modelu GTX 1050. Tak jednak nie jest. Otóż jest to obcięty GP107-400 z GTX-a 1050 Ti.  Zmniejszono w nim szerokość szyny pamięci (teraz to tylko 96 b, a nie 128 b) i wycięto 8 jednostek ROP, pozostawiając 24 jednostki, taka sama natomiast jest liczba jednostek teksturujących, 48, i cieniujących, 768. Możemy więc wywnioskować, że Nvidia zostawiła wszystkich sześć SM (Streaming Multiprocessor), bo na każdy składa się 128 rdzeni pojedynczej precyzji CUDA oraz osiem jednostek teksturujących. Za to w jednym z rdzeni SM został wyłączony kontroler pamięci, co spowodowało zwężenie szerokości szyny pamięci o 32 b, wyłączenie ośmiu jednostek ROP i zmniejszenie dostępnej ilości pamięci podręcznej drugiego poziomu o 256 kB, czyli o 25 procent.

Rdzeń GP107-301

Według Nvidii karty z nowym układem graficznym nie powinny nic stracić na wydajności względem kart z 2 GB pamięci i rdzeniem GP107-300, ale wiemy, że GPU po takich zabiegach potrafią spłatać figla w najmniej spodziewanym momencie. Dlatego postanowiliśmy w swojej procedurze testowej dodać dwie gry, które bardzo intensywnie wykorzystują pamięć graficzną. W opisie każdego testu znajdziecie również informacje o zajętości VRAM podczas pomiarów. Wartości te notowaliśmy przy okazji testu GTX-a 1050 Ti wyposażonego w 4 GB pamięci.

Oto dane techniczne całej rodziny kart GeForce GTX 1050:

 GTX 1050 TiGTX 1050 3 GB
GTX 1050
Architektura Pascal Pascal Pascal
Jednostki cieniujące 768 768 640
ROP

32

24 32
Jednostki teksturujące 48 48 40
Taktowanie rdzenia

1290 MHz

1392 MHz (Boost)

1392 MHz

1518 MHz (Boost)

1354 MHz

1455 MHz (Boost)

Szybkość wypełniania teksturami ~72,9 Gt/s ~66,8 Gt/s ~58,8 Gt/s
Zegar pamięci 1752 MHz 1752 MHz 1752 MHz
Szyna pamięci 128 b 96 b 128 b
Rodzaj pamięci 4096 MB GDDR5 3072 MB GDDR5 2048 MB GDDR5
Przepustowość pamięci 112,1 GB/s 84,1 GB/s 112,1 GB/s
Obsługiwane API DirectX 12 DirectX 12 DirectX 12
Złącze graficzne PCI-E 3.0 PCI-E 3.0 PCI-E 3.0