Mateusz Ozimek | 30 sierpnia 2018, 14:01

Rzut oka: wpływ HDR na wydajność peceta i konsol

Włącz HDR!

W internecie co pewien czas wraca dyskusja na temat wpływu HDR na płynność rozgrywki. Postanowiliśmy sprawdzić, czy wykorzystanie tej funkcji rzeczywiście może prowadzić do spadków płynności rozgrywki, zarówno w grach komputerowych, jak i konsolowych.

Technika HDR w ostatnim czasie jest coraz popularniejsza w elektronice konsumenckiej. W niedawnym artykule Mateusz Brzostek sprawdził, jak współczesny sprzęt radzi sobie z odtwarzaniem materiałów wideo w 4K z HDR. W tym tekście skupimy się na jej wykorzystaniu w grach wideo, a zwłaszcza na jej wpływie na płynność rozgrywki. Więcej na temat podstaw HDR możecie przeczytać w artykule „HDR: Wszystko, co musisz wiedzieć” w witrynie Komputerswiat.pl.

HDR – gry PC

Wpływ HDR na płynność gier komputerowych sprawdziliśmy na przykładzie pięciu produkcji, które obsługują ten standard. W przypadku Battlefielda 1 testy zostały przeprowadzone zarówno w wersji DX 11, jak też DX 12. Każdy test został wykonany pięciokrotnie, a wynik zamieszczony w tabeli jest średnią arytmetyczną z pomiarów. Wszystkie tytuły były testowane w rozdzielczości 4K w najwyższych możliwych ustawieniach jakości grafiki. Płynność sprawdziliśmy z użyciem swojej platformy testowej oraz dwóch kart graficznych: Nvidia GTX 1080 i Radeon Vega 64.

W trakcie testów korzystaliśmy z monitora Asus ROG Swift PG27UQ. W standardowym trybie wyświetla on obraz z dokładnością 8 b, a w trybie HDR – 10 b.

System operacyjny:

  • Windows 10 64-bitowy.

Sterowniki:

  • Nvidia GeForce 398.82 WHQL,
  • Radeon Software Adrenalin Edition 18.8.1.

Assassin's Creed Origins

W ostatniej części cyklu Assassin's Creed różnice pomiędzy włączonym a wyłączonym HDR są nieznaczne w przypadku obu testowanych kart: wynoszą około 1 kl./s.

ACO_HDR

Battlefield 1 DX 11

Niewielkie zmiany występują również w Battlefieldzie 1 działającym w trybie DX 11. Różnice w wynikach zawierają się w granicach niepewności pomiarowej testu.

BF1_DX11

Battlefield 1 DX 12

W trybie DX 12 problem z obsługą trybu HDR ma zarówno GTX 1080, jak i Vega 64. Jego włączenie powoduje spadek płynności, odpowiednio, o 3 kl./s i 1,5 kl./s. Widać, że większe trudności ma karta Nvidii.BF1_DX12

Call of Duty: World War 2

Zbliżony spadek wydajności GTX-a 1080 można zaobserwować w Call of Duty: World War 2. Różnica wynosi w tym przypadku niemal 4 kl./s na niekorzyść ustawień z włączoną techniką HDR. RX Vega 64 po włączeniu trybu HDR przyspiesza o 0,8 kl./s.

COD_WW2_HDR

Far Cry 5

Rozgrywka w Far Cry 5 nic nie traci na płynności po włączeniu trybu HDR. Widoczne na wykresach różnice są do pominięcia.

FC5_HDR

Final Fantasy XV

Ostatni tytuł przetestowany przez nas na PC to Final Fantasy XV. Ponownie różnice są bardzo niewielkie: w przypadku żadnej z użytych przez nas kart nie przekraczają 1 kl./s. Testy zostały wykonane przy wyłączonych bibliotekach Nvidia GameWorks.

FFXV_HDR