Piotr Gołąb | 1 września 2018, 14:01

Monster Hunter World – test wydajności kart graficznych i procesorów

Potworne wymagania

Seria Monster Hunter po wielu latach dostępności tylko na konsolach zawitała na ekrany graczy PC. Została stworzona przez studio Capcom, któremu konwersja gier na inne platformy nie zawsze wychodziła dobrze. Czy zatem początki Monster Hunter World na pecetach są bezproblemowe, czy może najtrudniejszym przeciwnikiem okażą się wymagania sprzętowe? Na to pytanie odpowie nasz test kart graficznych i procesorów w tej grze.

Monster Hunter World

Użytkownicy PC nieco inaczej podchodzą do produkcji z Kraju Kwitnącej Wiśni niż gracze konsolowi. Nietypowość tych gier polega na tym, że z reguły coś w nich nie działa prawidłowo albo działa inaczej, niż jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Najczęściej narzekamy na słabą optymalizację i oprawę graficzną, która prawie zawsze trochę odstaje od poziomu gier AAA wydawanych na Starym Kontynencie lub w Ameryce. Najnowszy Monster Hunter World będzie próbował to zmienić. Na ile się to udało – tego się dowiecie z naszej analizy wydajności i jakości oprawy graficznej.

Monster Hunter World

Seria Monster Hunter pierwotnie została wydana na konsolę PlayStation 2. Szybko zyskała bardzo duże grono nabywców. Przyciągała do siebie tych graczy, którym nie zależało na rozbudowanej fabule, bo ta była szczątkowa. Sednem zabawy było polowanie na ogromne bestie przemierzające świat. Do każdego takiego pojedynku trzeba się było odpowiednio przygotować, opracować strategię i na końcu zabić potwora. W dużym skrócie tak w dalszym ciągu wygląda trzon rozgrywki w Monster Hunter.

Najnowsza część serii, Monster Hunter World, nie odbiega daleko od tego schematu. Nadal polujemy na potwory, ale tym razem na szczęście nie jesteśmy skazani na samotną walkę. Dodano bowiem tryb kooperacji, więc na polowanie można wyruszyć z trójką znajomych.

 

Monster Hunter World – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja, która zdaniem producenta gry nadaje się do jej uruchomienia:

  • procesor – Intel Core i5-4460 3,2 GHz / AMD FX-6300 3,5 GHz,
  • karta graficzna – GeForce GTX 760 2 GB / AMD Radeon R7 260X 2 GB,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
  • nośnik danych – 20 GB,
  • system operacyjny – Windows 7/8/10 64-bitowy.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – Intel Core i7-3770 3,4 GHz / AMD Ryzen 5 1500X 3,5 GHz,
  • karta graficzna – GeForce GTX 1060 6 GB / AMD Radeon RX 570 4 GB,
  • pamięć operacyjna (RAM) – 8 GB,
  • nośnik danych – 20 GB,
  • system operacyjny – Windows 7/8/10 64-bitowy.

Monster Hunter World

Wymagania sprzętowe na pierwszy rzut oka nie wyglądają na przesadzone, choć widać w nich pewien coraz bardziej wyrazisty trend: jako minimum polecany jest procesor czterordzeniowy, Core i5-4460. Posiadacze słabszych, dwurdzeniowych układów dostają więc od twórców gier coraz więcej sygnałów, że już chyba najwyższy czas zmienić procesor. Zalecany Core i7-3770 to jednak dość stara już konstrukcja, co oznacza, że gra nie ma zbyt dużych wymagań co do CPU. Podobnie jest z zalecanymi kartami graficznymi. Wymienione modele: Nvidia GeForce GTX 1060 3 GB i AMD Radeon RX 570, pochodzą ze średniego segmentu, choć oczywiście nadal jest to bardzo dobry sprzęt. W minimalnych wymaganiach znalazły się zaś karty wyposażone tylko w 2 GB pamięci wideo. 

Monster Hunter World potrzebuje 20 GB miejsca na nośniku danych oraz 8 GB pamięci operacyjnej. Niezbędny jest system operacyjny w wersji 64-bitowej: Windows 7/8/10.

Miejsce testowe 


Miejsce testowe w Monster Hunter World było wyjątkowo trudne do znalezienia. Zależało nam na początku, żeby w testach wykorzystać walkę z jednym z potworów, ale niestety okazało się, że taka scena ma zbyt wiele zmiennych i powtarzalność scenariusza jest mała. Odpowiednie miejsce udało się znaleźć w głównej bazie, trzeba było tylko wyznaczyć odpowiedniej długości ścieżkę pomiaru.

Wydajność poszczególnych konfiguracji mierzyliśmy w najnowszej wersji Windows 10 (1803) z zainstalowanymi łatkami Spectre i Meltdown.

The Crew 2