Mateusz Ozimek | 10 września 2018, 16:14

Marvel's Spider-Man – test wersji na konsole PlayStation

Skakać każdy może

Marvel's Spider-Man to następna wykonana na wysokim poziomie gra na wyłączność konsol PlayStation 4. Czy również pod względem technicznym należy do ścisłej czołówki produkcji konsolowych? Sprawdziliśmy. Oto test Marvel's Spider-Man na konsolach PS4 i PS4 Pro

Spider-Man na przestrzeni lat został bohaterem niemal 40 gier, wydanych w wersjach przeznaczonych na wiele różnych urządzeń. Z jakością tych adaptacji też bywało bardzo różnie. Dość powiedzieć, że na PS4 ukazał się już jeden tytuł ze Spider-Manem w roli głównej, który został chłodno przyjęty przez graczy, The Amazing Spider-Man 2 studia Beenox.

Oczekiwania względem Marvel's Spider-Man były zdecydowanie większe. Wystarczy wspomnieć zwiastun pokazany na E3 w ubiegłym roku, który zapowiadał bardzo dynamiczną i wciągającą rozgrywkę. Również nazwa studia tworzącego grę, Insomniac Games, znanego z serii Ratchet & Clank czy zwariowanego Sunset Overdrive, pozwalała być spokojnym o końcową jakość produkcji.

Jednak ocenianie gier po zwiastunach to w dzisiejszych czasach sposób bardzo zwodniczy. Na szczęście teraz można sprawdzić, jak jest w rzeczywistości, gdyż najnowsze dzieło Insomniac Games jest już dostępne w sklepie PlayStation. Przed podjęciem decyzji zalecamy jednak zapoznanie się z recenzją w serwisie Gamezilla.pl (patrz odnośnik poniżej) i przeczytanie niniejszego artykułu do końca, będziemy w nim bowiem analizować jakość oprawy graficznej i optymalizację pod kątem konsol Sony PlayStation.

Przeczytaj recenzję gry w witrynie Gamezilla.pl

Spider

Gra nie nawiązuje fabułą do żadnej z poprzednich i od razu rzuca bohatera w wir akcji. Na samym początku stajemy do walki z Kingpinem, który jest jednym z największych przeciwników Spider-Mana. To typowa gra akcji, w której duży nacisk położono, co oczywiste, na walkę wręcz. Model rozgrywki czerpie garściami z gier z serii Arkham. Podczas walki bohater może nie tylko wykorzystywać kombinacje ciosów, lecz także m.in. oplatać przeciwników swoją pajęczą siecią. Część elementów otoczenia może być również wykorzystywana do ogłuszenia przeciwnika czy też przyklejenia go do ściany.

Obawy po obejrzeniu wczesnych materiałów z gry budziła m.in. obecność sekwencji QTE. W finalnej wersji też występują i aktywują się w momentach szczególnie intensywnej akcji, jednak nie są nachalne i nie przeszkadzają w grze. Co więcej, stanowią niezłe urozmaicenie. Są także dostępne minigierki. Nie są zbyt skomplikowane i można je raczej traktować jako proste łamigłówki.

Gra nie ma trybu dobowego z płynnie zmieniającymi się porami dnia. Zamiast tego są one uzależnione od konkretnych misji. Taki zabieg pozwala jednak utrzymać odpowiedni klimat podczas wykonywania poszczególnych zadań.

Spider

Marvel's Spider-Man – jakość obrazu na konsolach PlayStation

Marvel's Spider-Man uruchomiony na konsoli PS4 Pro nie pozwala wybrać trybu preferującego wysoką rozdzielczość oprawy graficznej lub płynność rozgrywki. Różnice w jakości grafiki pomiędzy PS4 a PS4 Pro wynikają niemal wyłącznie z różnicy w rozdzielczości, w jakiej renderowane są kolejne klatki. W przypadku mocniejszej wersji konsoli Sony zmierzona przez nas rozdzielczość zmieniała się od 1512p do 1872p w zależności od tego, co działo się na ekranie. Podstawowe PS4 z kolei niezależnie od sceny generowało obraz w 1080p. Zasięg rysowania drobnych elementów otoczenia oraz jego szczegółowość są na obu konsolach bardzo zbliżone.

W wersji na konsolę PS4 Pro, żeby uzyskać obraz 4K, wykorzystano technikę temporal injection, której studio Insomniac Games użyło już w grze Ratchet & Clank z 2016 roku. Pozwala ona wygenerować obraz w rozdzielczości 2160p bez renderowania wszystkich pikseli jednocześnie. W jednym czasie renderowana jest niewiele ponad połowa pikseli, które są następnie wstrzykiwane w pełnowymiarowy obraz 4K. Z klatki na klatkę położenie renderowanych pikseli jest nieznacznie zmieniane, co pozwala uzyskać obraz o wymaganej rozdzielczości. Proces ten można zauważyć po zmianie rodzaju kamery w trybie fotograficznym. Tuż po takiej zmianie obraz jest generowany w niższej rozdzielczości, następne klatki są już natomiast uzupełniane informacją zgodnie z opisywaną techniką.

 

Gra zapewnia także dodatkowe opcje, które mają wzbogacić wynikowy obraz. Należy do nich motion blur. Jego intensywność w domyślnym, maksymalnym ustawieniu może być dla niektórych męcząca, dlatego warto ją zmniejszyć. Dodatkowo można zmieniać ustawienie, które zostało określone jako „aberracja chromatyczna”. Jego włączenie sprawia, że obraz na brzegach jest rozmyty. Obecny jest też efekt ziarna. Na poniższym porównaniu można sprawdzić różnice w wynikowym obrazie w zależności od tego, czy te opcje są włączone czy nie. Obrazy pochodzą z gry uruchomionej na PS4 Pro.

 

Ciekawym dodatkiem jest tryb fotograficzny, który zaskakuje różnorodnością filtrów i opcji. Scenę z gry można przedstawić m.in. jako kadr z komiksu czy też zdjęcie na pierwszej stronie gazety „Daily Bugle”.

Spider

Spider