Piotr Gołąb | 19 września 2018, 15:01

Nvidia GeForce RTX 2080 Ti oraz RTX 2080 – test kart graficznych

GeForce RTX 2080 Ti i RTX 2080

Czas oczekiwania dobiegł końca. Oto test wydajności najnowszych kart graficznych GeForce RTX 2080 Ti i GeForce RTX 2080.

Nvidia RTX 2080 Ti / RTX 2080

Wprowadzenie do sprzedaży nowych kart graficznych zawsze jest wyjątkowym wydarzeniem, wyczekiwanym przez graczy. Kiedy Nvidia zapowiedziała nową generację swoich kart, wszyscy oczekiwali jednego: większej wydajności.

Nvidia jednak postanowiła nie przejmować się postulatami graczy i zaprezentować własny punkt widzenia. Tak powstała nowa generacja GeForce'ów: RTX 2080 Ti i RTX 2080, konstrukcje oparte na nowym rdzeniu Turing, wytwarzanym w procesie technologicznym klasy 12 nm.

 

Dlaczego RTX, a nie GTX

Nowa generacja kart Nvidii ma się wyraźnie odciąć od dotychczas dostępnej serii GTX. Zapewnia wyjątkowe możliwości w dziedzinie generowania grafiki komputerowej, a to dzięki obliczaniu realistycznego oświetlenia i cieni z użyciem raytracingu, do którego wykorzystywane są rdzenie RT. Tego, jak działają, możecie się dowiedzieć z naszego wcześniejszego artykułu, dotyczącego architektury Turing. Ale raytracing to niejedyna nowość w nowych kartach.

Dla większości graczy znacznie bardziej przydatne będą informacje o tym, w jaki sposób poprawiono wydajność w grach używających zamiast raytracingu bardziej konwencjonalnej metody generowania grafiki, czyli rasteryzacji. Nvidia oczywiście zdawała sobie z tego sprawę i postanowiła wprowadzić szereg ulepszeń do nowej architektury. Przeprojektowała jednostki SM (streaming multiprocessor), które teraz są szybsze i mogą wykonywać więcej zadań jednocześnie, i usprawniła działanie pamięci podręcznej. Inną dużą nowością są rdzenie Tensor, które udostępniają techniki wykorzystujące sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. Obecnie Nvidia reklamuje funkcję wygładzania krawędzi DLSS (Deep Learning Super Sampling). Ma ona szereg zalet względem konwencjonalnej metody wygładzania krawędzi, stosowanej w technice TAA czy FXAA. Krawędzie są mniej postrzępione, a ponieważ większość obliczeń związanych z wygładzaniem krawędzi jest wykonywana przez rdzenie Tensor, końcowa wydajność wzrasta. Zmiany te wymusiły na Nvidii rezygnację z dotychczasowych modułów GDDR5X i zastosowanie nowej pamięci GDDR6, szybszej, zdolnej sprostać zadaniom, które będą przed nią stawiane.

 RTX 2080 TiRTX 2080GTX 1080 TiGTX 1080
Architektura

Turing

Turing Pascal Pascal
Jednostki cieniujące 4352 2944 3584 2560
Rdzenie Tensor 544 368 0 0
Rdzenie RT 68 46 0 0
ROP

88

64 88 64
Jednostki teksturujące 272 184 224 160
Taktowanie rdzenia

1350 MHz

1635 MHz (Boost)

1515 MHz

1800 MHz (Boost)

1481 MHz

1746 MHz (Boost)

1607 MHz

1733 MHz (Boost)

Szybkość wypełniania teksturami ~444,7 Gt/s ~331,2 Gt/s ~331,5 Gt/s ~269,6 Gt/s
Zegar pamięci 7000 MHz 7000 MHz 5500 MHz 5000 MHz
Szyna pamięci 352 b 256 b 352 b 256 b
Rodzaj pamięci 11 GB GDDR6 8 GB GDDR6 11 GB GDDR5X 8 GB GDDR5X
Przepustowość pamięci 616,0 GB/s 448,0 GB/s 484,0 GB/s 320,0 GB/s
Obsługiwane API DirectX 12 DirectX 12 DirectX 12 DirectX 12
Złącze graficzne PCI-E 3.0 PCI-E 3.0 PCI-E 3.0 PCI-E 3.0

Na dalszych stronach przedstawiamy karty z serii Founders Edition oraz jedną kartę niereferencyjną, którą do testów dostarczył Asus.

Nvidia RTX 2080 Ti / RTX 2080