Mateusz Ozimek | 28 września 2018, 14:09

Forza Horizon 4 – porównanie wydajności kart graficznych, procesorów i konsol

Gaz do dechy!

Najnowsza część wyścigowej serii Forza Horizon zbiera bardzo wysokie oceny. Sprawdzamy, czy mimo niskich wymagań sprzętowych oprawa graficzna stoi na wysokim poziomie. Oto test gry Forza Horizon 4 w wersji na komputery osobiste oraz konsole Xbox One.

Seria Forza Horizon to jeden z najbardziej znanych asteryzmów w konstelacji gier dostępnych na konsolach Microsoftu. Już niebawem wszyscy gracze będą mogli zapoznać się z najnowszą, czwartą częścią tej serii. Popularność gry przygotowanej przez studio Playground Games wybuchła w ostatnich tygodniach niczym supernowa. Inaczej jednak niż w naszej astronomicznej analogii ma duże szanse na to, by przez długi czas jaśnieć na wirtualnym firmamencie.

Forza Horizon 4 – gra, wymagania sprzętowe, miejsce testowe

W Czwórce przenosimy się do Wielkiej Brytanii, gdzie tradycyjnie bierzemy udział w rywalizacji w ramach Festiwalu Horizon. Twórcy zapowiadali, że dzięki umieszczeniu akcji tam, gdzie mieszkają, będą mogli przygotować bogaty i różnorodny świat gry.

Nowością w serii są zmieniające się pory roku. Graczom przyjdzie się zmierzyć z trasami, na których ściganie się zimą będzie wyglądać zupełnie inaczej niż na przykład latem.

FH4

Model jazdy w Forza Horizon 4 jest bardzo przyjemny i daje dużo satysfakcji. Mimo że gra jest przedstawiana jako arcade'owa wyścigówka, jest on odpowiednio złożony i wymagający. Bardziej zaawansowani gracze mogą zresztą wyłączyć większość funkcji wspomagających.

Świat jest naprawdę otwarty – nic nie stoi na przeszkodzie, by w dowolnym momencie zjechać z drogi i pomknąć polami i lasami. Spora część elementów otoczenia pozwala się zniszczyć, co w połączeniu z akrobacjami samochodowymi jest odpowiednio punktowane.

Sam trzon rozgrywki nie odbiega istotnie od poprzednich części serii. W sumie nie jest to wada, gdyż schemat gry jest jasny, a postęp – znacznie bardziej satysfakcjonujący niż w konkurencyjnych produkcjach.

FH4

Czwórka jest dostępna zarówno na PC, jak i konsole z rodziny Xbox One.

Wersję komputerową aktywuje się poprzez wbudowane w system Windows 10 narzędzie Microsoft Store. Podczas pobierania nie obyło się bez problemów: system miał na początku trudności z poprawnym pobraniem wszystkich plików gry, a podczas samych testów musieliśmy trzykrotnie zainstalować ją na nowo. Niemniej takie rozwiązanie ma zalety. Forza Horizon 4 jest dostępna w programie Xbox Play Anywhere, dzięki czemu raz kupioną grę można uruchomić z poziomu tego samego konta zarówno na konsoli Xbox One, jak i na komputerze z Windows 10. Dodatkowo graczy konsolowych ucieszy dostępność tytułu w ramach abonamentu Xbox Game Pass.

Forza Horizon 4 – wymagania sprzętowe

Najsłabsza konfiguracja:

  • procesor – Intel Core i3-4170 3,7 GHz, Core i5 750 2,67 GHz lub odpowiedni układ AMD,
  • pamięć operacyjna – 8 GB,
  • karta graficzna – Nvidia GeForce GT 740, GeForce GTX 650 Ti lub AMD Radeon R7 250x,
  • system operacyjny – Windows 10 15063.0 lub nowszy, 64-bitowy.

Zalecana konfiguracja:

  • procesor – Intel Core i7-3820 3,6 GHz lub odpowiedni układ AMD,
  • pamięć operacyjna – 12 GB,
  • karta graficzna – Nvidia GeForce GTX 970, GeForce GTX 1060 3 GB, AMD Radeon R9 290X lub Radeon RX 470,
  • system operacyjny – Windows 10 15063.0 lub nowszy, 64-bitowy.

Jak już informowaliśmy, najnowsza Forza Horizon miała mieć niższe wymagania sprzętowe od poprzedniczki. W rzeczywistości są niemal identyczne. Najsłabsza konfiguracja zaproponowana przez twórców obejmuje dwurdzeniowy i czterowątkowy procesor Core i3-4170, 8 GB pamięci operacyjnej oraz kartę graficzną klasy GeForce'a GTX-a 650 Ti. Zalecany jest zaś minimum Core i7-3820 w połączeniu z co najmniej GTX-em 970 bądź R9 290X. Gra wykorzystuje biblioteki DirectX 12.

FH4

Forza Horizon 4 – miejsce testowe

Testy wydajności kart graficznych i procesorów przeprowadziliśmy podczas jednego z pierwszych dostępnych na mapie wyścigów. Jest nim „Sprint na Festiwalu Horizon”. Pomiary wykonywaliśmy w trakcie pierwszych 30 sekund wyścigu. Zmierzyliśmy średnią oraz minimalną liczbę klatek na sekundę.