Piotr Gołąb | 15 listopada 2018, 15:01

AMD Radeon RX 590 – test karty graficznej

Do trzech razy sztuka

Nowy Radeon RX 590 jest nieco zaskakującym posunięciem AMD. To już trzecia próba ulepszenia architektury Polaris. Tym razem firma zrobiła znacznie więcej: proces litograficzny klasy 14 nm (RX 580, RX 480) został zastąpiony procesem klasy 12 nm. Jak ta zmiana wpłynęła na wydajność nowej karty? Czy w końcu spadnie pobór energii, a kultura pracy będzie do przyjęcia? Nasz test odpowie na te pytania.

XFX Radeon RX 590 Fatboy 8GB OC+

Firma AMD architekturę Polaris po raz pierwszy zaprezentowała w 2016 roku, przeszło dwa lata temu. To właśnie wtedy wprowadziła długo wyczekiwane karty Radeon RX 480. Układy graficzne zastosowane w tych kartach były wytwarzane w procesie litograficznym klasy 14 nm. Niestety, zostały dosyć chłodno przyjęte przez rynek, głównie z czysto użytkowych powodów.

Już pierwsze testy pokazały, że nowe konstrukcje AMD miały problemy z utrzymaniem częstotliwości taktowania rdzenia w trybie boost, przez co nie osiągały pełnej, obiecywanej przez producenta wydajności. Następnym poważnym zarzutem był zbyt duży, wychodzący poza standard, pobór energii przez złącze PCI-E oraz bardzo duże, nieadekwatne do mocy obliczeniowej ogólne zapotrzebowanie na prąd. Ze zbyt dużym poborem energii z płyty głównej poradzono sobie przez odpowiednią optymalizację w sterowniku (więcej na ten temat możecie przeczytać w naszej wcześniejszej publikacji), choć duża sumaryczna energochłonność pozostała.

Z problemem nieutrzymywania maksymalnej częstotliwości taktowania w trybie turbo AMD poradziło sobie zaś rok później, kiedy to wprowadziło odświeżony model AMD Radeon RX 580 (przeczytaj nasz test tej karty). Do zoptymalizowania architektury Polaris pozostał więc jeden krok: okiełznanie wysokiego poboru energii. Właśnie z nim firma zmierzyła się w tym roku. Rezultat to AMD Radeon RX 590.

Zmiany w nowym modelu względem karty Radeon RX 580 są spore, choć z punktu widzenia użytkownika mogą być mało znaczące. Pierwszą i najważniejszą nowością jest przejście na nowy proces litograficzny: z procesu klasy 14 nm na proces klasy 12 nm. Inną, niejako związaną ze zmianą technologii wytwarzania, jest przyspieszenie taktowania bazowego rdzenia, z 1257 MHz do 1469 MHz. Zmiana procesu litograficznego powinna też pomóc w rozwiązaniu największej bolączki kart AMD, czyli wysokiego zapotrzebowania na energię elektryczną. Wszystkie nowinki w RX-ie 590 względem poprzednich generacji dotyczą korzyści związanych ze zmianą procesu wytwarzania układów.  

Funkcjonalność rdzenia graficznego w modelu RX 590 nie zmieniła się. Najnowszy układ Polaris składa się z 2304 jednostek cieniujących, 32 jednostek ROP oraz 144 jednostek teksturujących. Jaką wydajność w grach zapewnia nowa karta AMD? Zapraszamy do lektury dalszych stron.

 AMD Radeon RX 590AMD Radeon RX 580 AMD Radeon RX 570Nvidia GTX 1060
Architektura

Polaris

Polaris Polaris Pascal
Jednostki cieniujące 2304 2304 2048 1280
ROP

32

32 32 48
Jednostki teksturujące 144 144 128 80
Taktowanie rdzenia

1469 MHz

1545 MHz (Boost)

1257 MHz

1340 MHz (Boost)

1168 MHz

1244 MHz (Boost)

1506 MHz

1708 MHz (Boost)

Szybkość wypełniania teksturami ~222,4 Gt/s ~193,0 Gt/s ~159,2 Gt/s ~126,3 Gt/s
Zegar pamięci 2000 MHz 2000 MHz 1750 MHz 2000 MHz
Szyna pamięci 256 b 256 b 256 b 192 b
Rodzaj pamięci 8 GB GDDR5 8 GB GDDR5 4 GB GDDR5 6 GB GDDR5
Przepustowość pamięci 256,0 GB/s 256,0 GB/s 224,0 GB/s 192,0 GB/s
Obsługiwane API DirectX 12 DirectX 12 DirectX 12 DirectX 12
Złącze graficzne PCI-E 3.0 PCI-E 3.0 PCI-E 3.0 PCI-E 3.0

 

Procedura testowa

Lekko zmieniła się nasza procedura testowa. Testy modelu Radeon RX 590 postanowiliśmy ograniczyć do rozdzielczości 1920 × 1080 oraz 2560 × 1440. Nie jest to sprzęt przeznaczony do grania w rozdzielczości 4K, toteż więcej uwagi poświęciliśmy temu, jak będzie się zachowywać po obniżeniu napięcia zasilania rdzenia. Porównaliśmy także RX-a 580 i RX-a 590 po ujednoliceniu ich parametrów, żeby sprawdzić, jak na wydajność przełożyła się zmiana procesu technologicznego.