Adrian Kotowski | 12 kwietnia 2018, 14:47

Gartner: dostawy komputerów nadal spadają

Czyli bez zmian. Według opublikowanego wczoraj przez Gartner raportu dotyczącego dostaw pecetów w pierwszym kwartale 2018 roku, zainteresowanie komputerami nadal maleje. To 14 kwartał z rzędu, kiedy sprzedaż urządzeń spada i raczej nie widać, by ta tendencja miała się kiedyś odwrócić. Wymusza to na producentach PC zmiany, dotyczące przede wszystkim wyceny swoich produktów.

Według Gartnera, w pierwszym kwartale 2018 roku na rynek trafiło 61,7 mln komputerów, czyli o 1,4 procent mniej niż w odpowiadającym okresie 2017 roku. Swoją pozycję umocnili najwięksi producenci pecetów, tacy jak HP, Lenovo i Dell. Udało im się zwiększyć zarówno swój udział w rynku, jak i dostawy produktów. Świetny wynik lidera ma związek przede wszystkim z ogromnym zainteresowaniem jego ofertą w regionie EMEA. Wysoki wynik pozwolił zrekompensować straty na innych rynkach.

Gartner

Topowa trójka producentów jest odpowiedzialna za 56,9 procent wszystkich dostaw komputerów w pierwszym kwartale tego roku. To o 2,4 p.p. więcej, niż rok wcześniej. Największym wzrostem może pochwalić się Dell, a największym spadkiem Asus. Według analityków, słaby wynik kwartalny branży pecetowej wynika przede wszystkim z mniejszego zapotrzebowania na komputery w Chinach. Firmy postanowiły zrezygnować z zakupów, czekając na postanowienia Ogólnochińskiego Zgromadzenia Przedstawicieli Ludowych, które odbyło się w na początku marca.

Sprawdź ranking najpopularniejszych notebooków 

Pod względem kondycji rynku najlepiej wypadł region EMEA. Dostawy komputerów wyniosły 18,6 mln i wzrosły o 1,7 procent rok do roku. Bardzo wysokie zapotrzebowanie na nowe pecety można było zaobserwować w Rosji, na Ukrainie i w Kazachstanie. Gorsze informacje płyną z USA i Azji. W pierwszym przypadku dostawy wyniosły 11,8 mln sztuk, a więc spadły o 2,9 procent względem odpowiedniego okresu 2017 roku. W Azji było jeszcze gorzej – spadek wyniósł 3,9 procent rok do roku, do 21,9 mln urządzeń.

Malejąca wielkość dostaw to oczywiście problem dla producentów, choć ci znaleźli na to sposób. Od jakiegoś czasu wzrasta średnia cena sprzedaży komputerów, a co za tym idzie – także marża. Sytuacji tej sprzyja też problem z dostępnością niektórych komponentów. Jak twierdzą analitycy Gartnera, wzrost cen pamięci RAM nie spowodował ograniczenia jej pojemności w sprzedawanych zestawach. Zamiast tego producenci przenieśli koszty na klienta, podnosząc cenę swoich produktów.

Sprawdź ranking najpopularniejszych zestawów komputerowych

Źródło: Gartner