Piotr Gontarczyk | 7 maja 2018, 08:20

Facebook na abonament? To może być opcja

Firma poważnie bada możliwości. Facebook w ostatnich tygodniach przeprowadzał analizy, w oparciu o które firma chce podjąć decyzję o tym, czy udostępnić użytkownikom serwisu społecznościowego Facebook opcję korzystania z niego bez żadnych reklam, ale za to z opłatą abonamentową.

Firma tego typu rozwiązanie analizowała co prawda już w przeszłości, ale po ostatnich skandalach związanych z prywatnością użytkowników Facebooka, teraz podeszła do tematu z większą determinacją. Według nieoficjalnych źródeł na razie plany wprowadzenia opcji ew. abonamentu nie są jeszcze pewne.

Sprawdź najniższe ceny systemu operacyjnego Windows 10

Sam Mark Zuckerberg od dawna rozważał skorzystanie z tej alternatywy, ale nie po to by zastąpić obecny model biznesowy serwisu społecznościowego, ale po to aby dać możliwość wyeliminowania jednego z powodów, dla których niektórzy użytkownicy opuszczają Facebooka. Chodzi oczywiście o wykorzystywanie danych profilowych, wpisów, komentarzy, itd., do wyświetlania konkretnym użytkownikom konkretnych reklam, dopasowanych do ich zainteresowań.

Dawniej wewnętrzne analizy firmy Facebook wskazywały, że użytkownicy będą nie tylko mało zainteresowani opcją abonamentową, ale też mogą uznawać ją za wynik pazerności, a więc oczekiwania pieniędzy za coś, o czym sama zawsze mówiła, że będzie darmowe. Pamiętajmy jednak o tym, że potencjalny abonament miałby być dobrowolny. Jak wskazują źródła, teraz firma Facebook sądzi, że nastawienie konsumenckie może się zmieniać, zwłaszcza po ujawnieniu tego, że udostępniono dane osobowe milionów użytkowników Facebooka firmie Cambridge Analytica, która pracowała m.in. przy kampanii prezydenckiej Donalda Trumpa w 2016 roku.

Decyzja o wprowadzeniu dobrowolnego abonamentu, w ramach którego Facebook nie wyświetlałby żadnych reklam musi być bardzo przemyślana, gdyż faktyczne reakcje internautów mogą być bardzo różne. Nawet najlepsze i najszczersze intencje trudno byłoby dobrze "sprzedać" serwisowi kojarzonemu z zarabianiem przede wszystkim na efektach przetwarzania danych użytkowników.