Adrian Kotowski | 4 grudnia 2018, 15:27

Nvidia PhysX z otwartym kodem źródłowym

Zaskakujący ruch zielonych. Nvidia uwolniła kod źródłowy silnika PhysX, dzięki czemu każdy zainteresowany może korzystać z niego korzystać bez dodatkowych zezwoleń ze strony firmy. Przedsiębiorstwo tłumaczy ten ruch zmianami na rynku, na którym symulacja fizyki coraz ściślej łączy się ze sztuczną inteligencją, robotyką, czy pojazdami autonomicznymi. Jest więc ważne, by dostęp do techniki był jak najszerszy.

Narzędzia deweloperskie PhysX 3.4 zostały wczoraj udostępnione w serwisie GitHub na bazie licencji BSD-3. Deweloperzy mogą dzięki temu debugować, dostosować do własnych potrzeb, a nawet rozszerzyć możliwości SDK. Należy jednak zaznaczyć, że nie wszyscy będą mieć taką możliwość, bo umowa licencyjna pozostała niezmieniona dla platform konsolowych: Xbox One, PlayStation 4 i Nintendo Switch.

Nvidia twierdzi, że dzięki uwolnieniu kodu źródłowego PhysX, będzie to jedyne rozwiązanie tego typu dostępne na rynku, wykorzystujące akcelerację GPU i mogące obsługiwać duże wirtualne środowiska. Według zielonych ich silnik fizyczny przyda się w wielu różnych zastosowaniach, poza grami oczywiście:

  • w przypadku rozwoju sztucznej inteligencji potrzeba jest wielu danych będących reprezentacją świata rzeczywistego, by możliwe było uczenie sieci neuronowych,
  • w robotyce badacze muszą szkolić roboty w środowisku, które jest jak najbliższe rzeczywistemu,
  • w przypadku autonomicznych samochodów PhysX pozwala symulować rzeczywiste warunki, by w ten sposób „uczyć” systemy zachowania na drodze.

Równocześnie Nvidia przedstawiła też nowości, jakie trafią do PhysX SDK 4.0. Część z nich możecie zobaczyć na załączonym wideo.

Źródło: Nvidia