Adrian Kotowski | 8 stycznia 2019, 23:59

Metacritic publikuje ranking najwyżej ocenianych gier 2018 roku

Niby PC wypadł słabo, ale nie do końca. Metacritic opublikował ranking najwyżej ocenianych gier wydanych w 2018 roku. Okazało się, że miniony rok wypadł całkiem dobrze pod względem liczby bardzo dobrych produkcji, choć można mieć kilka zastrzeżeń, o których oczywiście wspomnimy. Przyjrzano się też wynikom poszczególnych platform sprzętowych i jedną z ciekawostek jest fakt, że w ciągu minionych 12 miesięcy na Xbox One nie pojawiła się żadna dobra gra na wyłączność.

Zacznijmy może od konkretnych platform, bo tutaj sytuacja wygląda dość specyficznie. Tym razem największą liczbą gier z co najmniej czterema recenzjami zebranymi na Metacritic mogła pochwalić się konsola Nintendo Switch (tutaj sprawdzisz jej cenę). Poza tym było to też urządzenie, na którym pojawiło się najwięcej produkcji ze średnią o ocen na poziomie co najmniej 90/100. Należy przy tym jednak wspomnieć, że bardzo dużo pozycji z listy to konwersje gier wydanych wcześniej na innych platformach. Widać to choćby po tym, że w rankingu pojawiają się m.in. obie części serii Bayonetta, Hollow Knight, Undertale czy Inside. Wszystkie te produkcje mogliśmy zagrać wcześniej na innych urządzeniach. Z PlayStation 4 (sprawdź cenę konsoli) i Xbox One jest trochę lepiej, choć aż dwukrotnie na liście pojawia się np. Divinity: Original Sin II, który na PC trafił w 2017 roku.

PS4 oferuje 7 tytułów o średniej co najmniej 90/100 i 13 dobrych produkcji na wyłączność. W przypadku Xboksa One (tutaj sprawdzicie jego cenę) w pierwszej kategorii również mamy 7 gier, ale w drugiej już 0, co po części wynika z faktu, że wszystkie nowe gry studiów Microsoftu są wydawane także na PC w ramach ekosystemu Windows 10. Tak jest choćby z Forzą Horizon 4, która na XONE ma średnią 93/100, więc teoretycznie zasługuje na miano „good exclusive”. W tym roku najwyżej oceniane produkcje były dostępne wyłącznie na konsolach. Mowa o Red Dead Redemption 2, God of War i Super Smash Bros. Ultimate.

W przypadku PC tylko jedna gra dobiła do średniej 90/100 i była nią produkcja Into the Breach. Wiele tytułów było jednak bardzo blisko tej granicy. Wśród nich można wymienić Dead Cells, Celeste, Monster Hunter: World, czy wspomnianą już Forzę Horizon 4. Te same gry znajdziecie w zestawieniu produkcji o najwyższej średniej, tyle tylko, że w wersjach na inne platformy. Dlatego twierdzenie, że PC wypadł słabo w sytuacji, gdy większość gier z topu wydano również na niego nie wydaje się być poprawne. Z drugiej strony, na komputery trafiło w minionym roku najwięcej dobrych produkcji na wyłączność. Łącznie otrzymaliśmy 33 takie gry, podczas gdy wszystkie konsole razem zebrały tylko 23 tytuły. Inna sprawa, że to na PC średnia ocen produktów branych pod uwagę przy tworzeniu zestawienia była najwyższa i wynosiła 72,3/100. Na konsolach nie dobiła do 71/100.

Źródło: Metacritic